Tips/Råd till en som ska börja om!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MarcusNilsson
    • October 2017
    • 3

    Tips/Råd till en som ska börja om!

    Hej!

    När jag var liten hade jag många akvarium igång samtidigt. Men det var cirka 10 år sedan jag la av. Att skaffa akvarium igen har varit något som jag längtat efter länge, vilket har resulterat i att jag nu börjat kolla runt på Blocket. Jag vill börja lätt, min idé är att skaffa ett akvarium som är ungefär 50 L och sedan ha en kampfisk där.

    Eftersom att det var såpass längesen jag hade ett akvarium så känner jag mig själv som en nybörjare igen. Jag minns att jag brukade hänga på Zoopet för ungefär tio år sedan då och lärde mig mycket. Det jag efterfrågar är helt enkelt nybörjartips och råd (typ uppstart av akvarium, inredning etcetera), låter det som en rimlig tanke att ha en ensam kampfiskhane i ett 50 L och som nybörjarfisk?

    Allt gott,
    Marcus
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    #2
    Hej!
    läs gärna artikel om uppstart här som samlar den grundläggande info.

    En annan tips - gå in i säljgrupper på facebook - utbudet av begagnade akvarium där är nog mycket bättre än på Blocket. T.ex "Akvarister 2.0 anonser".

    Kommentar

    • MarcusNilsson
      • October 2017
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Delta2004
      Hej!
      läs gärna artikel om uppstart här som samlar den grundläggande info.

      En annan tips - gå in i säljgrupper på facebook - utbudet av begagnade akvarium där är nog mycket bättre än på Blocket. T.ex "Akvarister 2.0 anonser".
      Tack för tipsen! Det ska jag göra.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Ett annat tips, stressa inte och låt det ta tid. Planera, läs på, fundera. Till exempel att börja med placeringen av akvariet. Nära till ström, golvbrunn och kran för vattenbyten. Inte för nära fönster med direkt solljus. Inte placerat så att fiskarna ständigt blir stressade av människor som "plötsligt dyker upp".
        Välj sand med omsorg. Vill du kanske grunda med bottengödning om du planerar ha mycket växter. Lägg tid på planering av inredning. Inte bara sand, sten, rötter osv. Utan också teknisk utrustning, kanske dold men lätt tillgänglig för underhåll.
        Nästa steg är vatten och eventuellt plantering av växter. Har du något vän som redan har ett akvarium som varit i drift länge? Be i så fall om du får krama ut lite filtersmuts ur dennes filter och ympa in i ditt eget. Låt akvariet stå och gå och kanske klarna upp. Vidare kan du köpa några pilotfiskar typ zebrafiskar eller tigerbarber så kretsloppet kommer igång. Mata ytterst lite. Sätt dig ner och begrunda, är det så här du vill ha det, läge för justeringar nu annars.
        Dags att gå mot målet, och köpa in din önskade fiskbesättning. Lycka till.

        Kommentar

        • Delta2004
          • November 2016
          • 77

          #5
          Jag skulle inte rekommendera tigerbarber som pilotfisk. Man vil ju inte "kassera" dessa efter uppstart. Tigerbarb (som jag har själv 15 av) är svår att kombinera med andra fiskar (inte omöjligt men svårt).
          Bättre att börja med neutrala fiskar, typ kardinaltetror.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Men va tusan man ska väl inte sätta in fisk som man sen inte vill/ska ha, ska man avliva dem sen eller? Går alldeles utmärkt att börja med den fisk man VILL ha i akvariet, i detta fall kampfisk!
            I ett kampfiskakvarium ska det vara försiktig cirkulation med en hel del flytväxter och om man vill uttöka med mer fisk så passar många arter av småtetror utmärkt, dock inga fler kampfiskar!
            Ett luftdrivet filter passar utmärkt som filtrering.
            Senast redigerad av åheim; 06 October 2017, 15:25.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Marcus, det går så klart utmärkt att börja med den/dom fiskarna du vill ha i framtiden. Tigerbarb eller zebrafisk var bara exempel. Tigerbarben kan som Delta säger vara svår, till exempel fenbitare. Zebrafisk funkar med Kampfisk om man vill.
              Du kan också ha i baktanken att det går att sälja eller skänka bort fisk. Man avlivar inte en frisk fisk.

              Kommentar

              • MarcusNilsson
                • October 2017
                • 3

                #8
                Tack för alla svar! jag läser och tar in det alla skriver. Anledningen till att jag vill ha en kampfisk är just den att jag vill börja med en ensam fisk (och självklart för att jag gillar dem). Jag läser på runtom här på Zoopet, har det ni sagt i åtanke och ska inte stressa fram något.

                Kommentar

                Arbetssätt...