Reservförråd till en Juwel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Reservförråd till en Juwel?

    Hej,
    Jag har sedan december en Juwel akvarium (nyköpt). Nyligen upptäckte jag en spricka på impeller i pumpen och garantiutbyte är under process nu (den gamla funkar tack och lov så länge).
    I samband med det kom jag att tänka på - bör man ha hemma reservdelar/ reservpump i fall något går sönder? Man vill ju inte riskera har filter stående om något händer med pumpen. Speciellt om fiskarna är känsliga. Hur gör ni?
    Kollade och en likadan pump kostar typ 250 kronor (bara impeller hälften). Finns det något poäng med att ha delarna hemma? Vilka i så fall?
    Tack!
    Senast redigerad av Delta2004; 24 August 2017, 14:25.
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Jag har pumpar och luftpumpar, filtermaterial, slangar, skarvmuffar och allt tänkbart liggandes så jag är garderad! Nu hade du ju en gammal pump som funkade och det var ju tur så du ser att det är bra att ha en i reserv.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Nu hade du ju en gammal pump som funkade och det var ju tur så du ser att det är bra att ha en i reserv.
      Allt inklusive pumpen var nyköpt, så normalt förväntar man sig att det håller ett tag, Juwel ger ju 2 år garanti. Men sprickan i impellern gjorde mig fundersam.
      Kanske lika bra att ha en till i reserv uti fall...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Var det magneten som spruckit eller plasten i rotorbladen?
        Det är inte helt ovanligt att plasten spricker i botten på impellern på pumpar från vissa tillverkare, som gör att rotorbladen inte följer med magneten,.. Jag har råkat ut för det med flera aquarium systems maxijet pumpar, ett par aquaelpumpar och nån kinapump men aldrig på eheim och fluval.
        Juwels pumpar tycker jag håller ganska låg kvalité.
        Senast redigerad av åheim; 25 August 2017, 11:40.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Delta2004
          • November 2016
          • 77

          #5
          Det var hela navet på plastdelen, se bild
          Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Ah den där skadan ser inte ut att kunnat uppstå av vanlig drift av pumpen, nån måste ha klivit på den om den legat på golvet eller använt ordentligt med våld...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...