Får inte mitt externa filter att fungera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nintan
    • May 2017
    • 3

    Får inte mitt externa filter att fungera

    Hej!

    Har en super-basic fråga angående akvariefilter. Har precis övergått från internt till externt filter (CristalProfi 1901) och har stött på problem med den första uppstarten. Mitt problem är att jag inte lyckas få något som helst sug med pumpens inbyggda startfunktion - inget vatten strömmar in och fyller filtret. Har testat att pumpa länge och i olika tempo men inget händer. Är helt ny vad gäller externa filter, men jag tycker att jag läst manualen noga! Fast antagligen så gör jag ju nåt fel Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde hjälpa!

    Tack!
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Välkommen till forumet.
    Om du blåser i slangen till inlopp filter (utlopp akvarium) får du igenom luft då?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Nintan
      • May 2017
      • 3

      #3
      Tack!

      Yes, det kommer ut luft direkt.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Då föll min teori... Spärrar den på andra hållet (andra slangen?)
        Då hade jag provat att fylla på vatten på något sätt, suga i slangen, (hävert) , spolat med en slang, eller förfyllt filtret.
        Kan vara att det fungerar när där väl varit vatten i.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Har bara fått "startfunktionen" på Hydor Professional att fungera. Hos tidigare JBL och Eheim jag haft fungerade aldrig startfunktionen utan man fick alltid suga till i utloppslangen för att få igång hävertverkan. En klassiker annars är ju att kranarna är stängda...då kan man ju hålla på att pumpa:-)

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            JBL har annars en klockren primerknapp-funktion! Kan vara trögt att få ner knappen vid första knapptrycket men sen går det lätt och vattnet börjar direkt fylla filtret! Om Den inte fungerar så är kranarna stängda eller så har det blivit strul med lufttrycket i pumpen och då ska man öppna pumpen igen och stänga och försöka igen...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gibbicepsen

              • May 2017
              • 30

              #7
              Du kan alltid öppna locket på filtret om det finns ett lock och fylla på med vatten ungefär till kanten. Prova sedan med primeknappen och starta filtret, det borde funka då.

              Kommentar

              • Nintan
                • May 2017
                • 3

                #8
                Tack för alla svar! Ska testa att förfylla med vatten och se om det går bättre. Undviker helst ha för vana att manuellt suga då jag har sköldpadda och jag är lite nojig med salmonellarisken!

                @flygrc: med spärr, menar du om utblåset fungerar i andra riktningen? Isf nope.

                @åheim: Knappen var som du sa väldigt trög att få ner till en början, men när det gick hände det inte mycket. Jag testade att känna vid utblåset när jag pumpade och det blåste ytterst svagt. Däremot så går luften igenom fint om jag själv blåser ut i insuget.

                Kommentar

                Arbetssätt...