Material till akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emiis
    • October 2016
    • 8

    Material till akvariebänk

    Hej!

    Jag vill bygga en möbel till ett akvarium med måtten 250×80×70. Den ska byggas med lecablock som grund. Men hittar ingen bra skiva att ha överst i dom måtten. Vad är ett bra material att ha? Och vart hittar man dessa mått utan att bli fattig?
    Hur tjock bör även skivan vara?

    Tack för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hur tjock skivan skall vara beror helt på hur du placerar lecablocken under skivan. Ju tätare dessa står ju mindre tjock behöver skivan vara.
    Att hitta en skiva som är vattentålig (t.ex. vattenfast plyfa) är inte billigt utan du får räkna med åtskilliga hundralappar. Betydligt billigare blir det om du använder en vanlig spånskiva men då måste den täcka med plast på hela den övre ytan så att inte vatten kommer in någonstans.

    Ett problem är också att alla skivor är 240 cm långa. Så du behöver dessutom 2 st skivor.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 May 2017, 18:02.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Långmalen
      • October 2016
      • 58

      #3
      Osb finns i 250 cm i de flesta byggaffärer ta en som även kan kapa skivan till dig för 10-15 kr. Osb är dessutom mer vattentålig.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        OK - det hade jag missat. Trodde alla skivor var 240 cm.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Jag använde MDF som jag målade och lackade sen la jag ett liggunderlag ovanpå som jag silikonade fast, skivorna sågade bauhaus till exakta mått för ett par tjugor. Lecablocken sprayade jag med vit färg för det estetiska. http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1715.jpg
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Emiis
            • October 2016
            • 8

            #6
            Tusen tack för alla svar! Nu har jag lite mer kött på bena. Ska kolla in MDF och Osb skivorna. Man skulle ju faktsikt kunna köpa en vaxduk att fästa över
            Mellan rummen mellan lecablocken kommer hamna på ca 27-28 cm. Så de borde vara väldigt bärande och göra att jag kan använda mig av en lite tunnare skiva.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Jag vet inte hur din budget är men ett något dyrare alternativ är de stavlimmade skivor som finns hos de flesta bygghandlare. Dessa är formfasta och behöver inte behandlas men de kan givetvis oljas betsas eller målas.

              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Jag skulle köra på spånskiva och den har ju rätt mått för dig https://www.bauhaus.se/catalogsearch...spånskiva&p=1
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...