Problem med ytterfilter vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter84
    • May 2017
    • 42

    Problem med ytterfilter vid vattenbyte

    Bytte vatten nyligen vilket var 1a gången jag någonsin gjort det.ca 1 vecka efter jag fick hem karet med ingrott filter. Stängde inte av pumpen så fick in en massa luft sen tog det 1 timme att få igång det och 100 knapp pump tryck och hela karet var fyllt av skit.

    Men undrar nu om inte filtret är för ingrott då om jag ökar styrkan på eheim +4 mer än hälften kommer det en del partiklar från utblåset samt ett rinnande vatten ljud från filtret ,så ska det väl inte vara?

    Och insuget sitter ca 10 cm ner från ytan till ett 200 liters vilket gör att om jag byter mer än 20-30 liter drar den in luft och det går inte o flytta ner den pga av en skarv o slangen är av tjock plast :/
    Så vad gör man?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Låter som filter och slangar behöver rengöras. Sen behöver röret till insuget väl bytas så det hamnar lite mer än 10cm från ytan.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Ljudet av rinnande vatten i filtret är pga en luftficka i filtret och det brukar pumpen själv få ut när filtret gått ett tag och byggt upp undertrycket i filtret. Du kan annars försiktigt tillta filtret åt sidorna för att hjälpa till att få ut luften. När du upplever stora problem att få igång häverten med pumpknappen så är det bättre att avbryta pumpandet och ta bort filtret och tömma ur allt vatten och börja om. Eftersom insuget friläggs när du byter vatten så skall du stänga av pumpen innan du tömmer karet, på så vis får du in mindre luft i filtret och det brukar bara vara att sätta i sladden och sen hostar filtret litegrann sen full fart igen!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Dexter84
        • May 2017
        • 42

        #4
        Ok tack för svaren,misstänkte nånting sånt, låter dock inte som en lätt uppgift att rengöra slangarna :/ men är det bättre att ha insuget längre ner än att man bara tappar flowet vid vattenbyte?

        Var en bra ide med tiltandet kändes redan som man kan dra på mer nu och vatten ljudet börjat försvinna. japp efter många pumptryck gjorde jag faktiskt så sist,lyfte bara på locket o satte tillbaka allt och då tog det bara nån minut, innan såg man vattnet försöka sugas ner till filtret vid insuget men den ville liksom inte komma över kanten.

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #5
          Jag använder en s k dragfjäder som elektriker använder för att dra elkablar i väggar och tak. Finns i alla byggvaruhus. Kör in den i slangen och ut genom andra änden. Fäst en liten bit filtermatta eller en trasbit av ett lakan i fjäderns ände och dra tillbaka den genom slangen. Klart på några minuter. Tips: Gör ett hål i en bit filtermatta och sätt på insuget till filtret så kan du köra länge innan du behöver rengöra slangarna eller själva filtret igen, du rengör bara filtermattan på insuget när flödet börjar avta.

          Kommentar

          • Dexter84
            • May 2017
            • 42

            #6
            Ok låter som en plan, får testa det. tackar

            Kommentar

            • T_B
              • September 2013
              • 96

              #7
              Behåll insugsilen och trä filtermattan över den. Utan insugsilen så kläggar det igen mycket snabbare.

              Kommentar

              Arbetssätt...