Filtermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    Filtermaterial

    Jag har alltid kört med filtermatta och det har ju funkat bra men nu testar jag att ENBART använda keramisk biomedia (eheim substrat pro). Anledningen är att jag vill kunna säkerställa en bra biologisk rening med en mindre mängd filtermedia och även slippa rengöra materialet regelbundet för att det blir igensatt. Jag har nu fyllt en aquaball och en biopower med enbart substrat pro och min biopower har nu gått några veckor (substratet var redan inkört från ett annat filter) och resultat är minst lika bra som med mitt stora droppfilter jag använde förut. Jag mäter ju inte mina vattenvärden utan utgår helt från mina fiskars beteénde och utseende. Trots att inga fina filtermaterial rensar mekaniskt så hålls vattnet väldigt klart och fint!
    Keramisk media har en mycket större fysisk yta för bakterier att fästa på än i en fltermatta, för en filtermatta är mest luft. Jag klankar inte ner på filtermattan som sådan för den är en allsidig och applicerbar filtermetod men jag vill utforska själv hur effektiv denna biologiska media är och den verkar lovande!

    Här är min aquaball

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Viva Leo Buscaglia
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    I teorin borde porerna i substratet sättas igen utan mekanisk rening. Men funkar det så funkar det

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Jo det är sant men jag resonerar som så att den skrovliga ytan är full av fickor, och vatten kommer alltid att kunna cirkulera runt substratkulorna och därmed dra med sig döda bakterier och ge plats för livskraftiga. Och även om porerna inne i kulan sätts igen delvis så borde ytan på kulan vara tillräcklig...

      Fast sen när jag funderar vidare så borde det vara som så att även om man har en mekanisk rening så letar sig alltid de små partiklarna igenom och ändå täpper till porös keramisk media... tex om man kör en pumpskalle med ett svampfilter på så blir det mer gegga på impellern än om man kör utan filtermaterial, jag menar den geggan sätter sig ju på biomedian också
      Senast redigerad av åheim; 27 April 2017, 18:13.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det finns ju nya s.k. biomedia som man kan "rengöra" och dessa borde ju funka i längden annars håller jag med stefan72 om porerna i finare substrat med tiden täpps igen och då funkar dåligt som biologiskt filter.
        Jag har inte testat dessa nya biomedier och visst de kan spara en del utrymme men de filtermattor (PPI10) jag kör med går i åratal utan att man behöver rengöra dom så jag är nöjd med dessa.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 April 2017, 12:23.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Absolut men min utgångspunkt är att lyckas få en effektiv "underhållsfri" biologisk rening med ett innerfilter typ aquaball. När man har en bakgrund eller modul så kör jag också med filtermatta bakom/i den, men nu är inte detta aktuellt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ett ytterfilter innebär också tillräckligt med utrymme för att "filtermatta" skall fungera som ett "evighetsfilter"
            Fast ett standardinnerfilter räcker inte - det håller jag med om. Däremot ett DIY-innerfilter som i denna artikel är fullt tillräckligt https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=175
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 April 2017, 12:23.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              som sagt, ska försöka uppnå det med ett "standardfilter", därför testar jag med bara biokulor och sen får jag utvärdera, mattan fungerar ju inte tillfredsställande i densamma.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Hallå igen jag kommer löpande skriva här hur min test fortlöper och utvärdera resultatet och detta för mitt egen skull också Rev runt lite när jag gjorde rent rutorna i dag och grumlade upp det en del men filtret rensade upp det på nån timme och vattnet är kristallklart igen och det förvånar mig mycket men är glad för att det funkar så fint! När jag hade filterpatronen i botten på min eheim biopower så klarade det att gå ca 2 veckor innan det tappat märkbart i flöde men nu håller den fullt flöde dag in o dag ut, vi får se hur länge... men jag gissar på mycket läänge Nackdelen med den här testen är ju att det tar sån tid


                Modeller som man enkelt kan ersätta filtermattan med substrat pro är b.la Aquaball, Biopower, 2048, 2252, Fluval U2 - U4.


                Senast redigerad av åheim; 02 May 2017, 21:57.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13134

                  #9
                  Idag avbröt jag testet! Ett innerfilter hade för lite plats för filtermaterial och eheims substrat pro renade visserligen mycket bra MEN det byggdes upp alldeles för mycket smuts på alldeles för kort tid och jag behöver helt enkelt mycket mer filter... Öste över substratet till ett ytterfilter och får minst 6 ggr så mycket filtermaterial så experimentet blev en trial and error.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1027

                    #10
                    Slutsatsen blev alltså att det behövs både mekanisk och biologisk filtrering

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13134

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefanr72
                      Slutsatsen blev alltså att det behövs både mekanisk och biologisk filtrering
                      Nej egentlign inte utan mer att det behövdes mer filtermaterial till den fisklast jag har....
                      Fast skulle jag ändå ha fortsatt använda detta eheim biopower så hade jag valt att sätta dit svampfiltret, då behöver jag visserligen rengöra svampfiltret nästan varje vecka men kan låta biokulorna vara. Utan svampfilter så kan jag köra filtret längre men behöver då rengöra allt filtermaterial... så det är som att välja mellan pest eller kolera och då valde jag ett jbl cristal profi e701
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Är det den på 9W som optimalt drar 700 liter i timmen?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...