Led till växtkar SAMT 9 st andra kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Led till växtkar SAMT 9 st andra kar

    Ok, nu kommer jag med mina ledfrågor igen men eftersom situationen nu är lite annorlunda så omformulerar jag min fråga lite.

    Jag känner att mina växter inte får tillräckligt med ljus i mitt "fin-kar". Det är ett Juwel vision 260 lit. Det är 120cm brett och 60 cm djupt. Jag har juwels standardramp, 2st T5 lysrör 54w. Det växer fint i karet men jag känner att vissa av växterna behöver mer ljus för att komma till sin rätt. Jag kör med Co2 och PMDD samt bottennäring.
    Jag vill inte ta bort locket på karet då det är ett "fin-kar" och det är snyggast med lock helt enkelt. Juwel har en ramp som heter Juwel Helialux men jag vet inte om den egentligen ger bättre ljus än det jag har nu? Rampen jag har funkar ju bra och jag har nya lysrör i den samt fler nya liggande så det känns som slöseri att byta ut den om det inte behövs.
    Alternativet är ju då att köpa någon extra ramp eller slingor eller annat alternativ och fästa på det bakre locket (bakom de två lysrören). Har ni något tips till mig där? Punktbelysning med några led-spotar skulle kanske också funka?

    Idealet hade varit att ha en belysning som ÄVEN kan ge mig en röd skymning/morgonbelysning. Men annars kan jag köpa extra små röda puckar/strips för det ändamålet. Det är ju bara för min egna skull ändå.


    Gärna länkar till belysning ni tror kunde funka.
    Senast redigerad av Torreador; 08 April 2017, 17:02. Anledning: Ändrade då jag inte behöver lyse till de extra 9 kar som jag skrev om i rubriken
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Ett enkelt sätt att få mer ljus är att köpa: http://pwss.se/t5-lysroershallare/15...watt-2x54_watt
    Man monterar dessa på luckorna på Juwelrampen och med reflektorer. Rätt smidigt och snyggt. Jag gjorde detta på ett Rio 240 för länge sedan och det funkade kanoners. När det gäller gryning/skymning och bra ljus funkar detta bäst med en bra LED armatur, men då kostar det en del..

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Tack!! Ska kolla upp detta :-)

      Jag har beställt 4 st spotlights nu (vattentäta led) som jag ska ha som skymningsbelysning. Man fäster dem med sugkoppar så det blir nog bra tror jag.

      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Ett enkelt sätt att få mer ljus är att köpa: http://pwss.se/t5-lysroershallare/15...watt-2x54_watt
        Man monterar dessa på luckorna på Juwelrampen och med reflektorer. Rätt smidigt och snyggt. Jag gjorde detta på ett Rio 240 för länge sedan och det funkade kanoners. När det gäller gryning/skymning och bra ljus funkar detta bäst med en bra LED armatur, men då kostar det en del..
        Jag har gjort så med i flera kar. Kör dock Arcadia (bättre grejjer) och fäster bara med buntband kring befintliga hållare.

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Smart!! Tack
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          Arbetssätt...