Fluval FX4 i ett Rio 400?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chalmeristen
    • August 2006
    • 72

    Fluval FX4 i ett Rio 400?

    Hej,

    Startade om min satsning på akvaristik för någon månad sedan och köpte ett Rio 400. Behöll innefiltret men bytte mot en 1500l/h pump. Problemet nu är att frugis tycker att det låter lite för mycket om detta. Kan väl hålla med om att det kanske surrar lite, men för egen del så är det ingen fara, men men.......husefriden bestämmer :-)

    Så jag har nu tittat på ytterfilter och fastnade för FX4. Tänkte då att man tar insuget inne i originalfilterhuset i akvariet då jag täckt in allt med BTN och vill ogärna göra om allt) Och utblåset i andra änden av karet. Jag tror mig anse att detta skulle funka, men är osäker om originalhuset har tillräckligt med öppningar och att det då istället skapar ett vattenfall på toppen som då lär låta ännu mer?!

    Sedan också en undrar om detta filter kanske har för hög effekt för 450 liter? Har ett 20 tal Malawi ungdjur som det är idag.

    Tackar för kommentarer och tillrättavisningar.....

    //Michael
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Hej jag har aldrig haft just fluval fx-modellen men jag kan gissa att den brummar en del eftersom det är en kraftig pump i den.. så frågan är om frugan kommer ha synpunkter på ljudet även på den här lösningen?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Det är nog lättare att försöka få tyst på Juvelpumpen. Brukar inte låta mycket om dessa, men locket på filtret kan ibland "ligga och surra".

      Kommentar

      • chalmeristen
        • August 2006
        • 72

        #4
        Nja, alltså anledningen till varför det brummar en del i tanken är att man per automatik byggt in en baslåda genom både lock och armaturer. när man tar bort denna så blir det mer eller mindre knäpptyst från akvariet och direkt när locken åker, då börjar brummat igen. Då har jag också spänt isär filterväggarna med ett plaströr så att den interna vibrationen från pumpen tystnat en hel del.

        Någon som har testat/har FX4 och kan säga om det är ett passande filter?

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1027

          #5
          FX4 passar utmärkt till ett 450 malawikar.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Det är en ny modell så det finns nog ingen som kan ge dig svart på vitt att du ska välja det här filtret och även om någon tycker det är tyst och bra så är det inte säkert att du uppfattar det likadant! fx6.an gillar ju många och en del inte... jag har bara kört deras mindre modeller och dem har väl inte varit supertysta och den ribbade plastslangen kan man hata eller älska och jag hör väl till den första gruppen. Cirkulationsmässigt så funkar den nog bra.

            Det här är ett trevligt ytterfilter och jag beställde från den här sidan som har väldigt bra pris och fri frakt... http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/jbl
            Senast redigerad av åheim; 10 April 2017, 18:21.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • MattiasH
              • December 2016
              • 40

              #7
              jag lider av samma bekymmer, känns som att toleransen för vad akvariemänniskor tycker är tyst, skiljer sig lite...

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Jag märker att det börjar "brôta" mer i mitt lilla Lido 120 när filtermaterialet börjar bli igensatt.
                Några olika ljud, dels ett brummande motorljud som fortplantar sig och får resonans i filterbehållaren, blir bättre då jag ruckar litet på filterhuvudet och ändrar läget litet på utströmmarröret.
                Sedan är det ett skvalpande ljud som vattnet orsakar då vattennivån inne i filterbehållaren sänks (förstår inte varför) så det blir ett litet vattenfall inne i filterbehållaren. efter ytterligare någon dag samverkar dessa ljud eller faktorer, så att det blir någon självsvängning, ungefär; brrrrr-------brrrrrr-----brrrrr----- samtidigt som det skvalpande ljudet. Det låter även som pumpen blir överansträngd.
                Efter rengöring av den översta vita filtermattan (om jag inte orkar skölja ur allt) så blir försvinner oljudet.
                Samma oljud uppkommer även då silen i pumphuvudets inlopp blir igensatt. Även jag har bytt till ett kraftigare pumphuvud.

                Jag hade väldigt mycket javamossa i detta kar också, och när denna växte för ytvatteninloppet till filterbehållaren började det också väsnas.
                Jag köpte i vintras även ett Trigon 350, kan känna igen tendenserna där, men detta filter har ännu inte blivit fullt med bôs.
                Men när jag provkörde pumpen utan filtermaterial och bara vatten i akvariet, inget annat, så hade pumphuvudet inte blivit riktigt itryckt och satt litet löst, då väsnades det ordentligt.
                Så jag tror att denna pump är känslig, bara den sitter det minsta fel så bildas det vibrationer.

                Jag skulle nog aldrig komma på tanken att söla med ytterfilter igen.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13134

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Jag märker att det börjar "brôta" mer i mitt lilla Lido 120 när filtermaterialet börjar bli igensatt.
                  Några olika ljud, dels ett brummande motorljud som fortplantar sig och får resonans i filterbehållaren, blir bättre då jag ruckar litet på filterhuvudet och ändrar läget litet på utströmmarröret.
                  Sedan är det ett skvalpande ljud som vattnet orsakar då vattennivån inne i filterbehållaren sänks (förstår inte varför) så det blir ett litet vattenfall inne i filterbehållaren. efter ytterligare någon dag samverkar dessa ljud eller faktorer, så att det blir någon självsvängning, ungefär; brrrrr-------brrrrrr-----brrrrr----- samtidigt som det skvalpande ljudet. Det låter även som pumpen blir överansträngd.
                  Efter rengöring av den översta vita filtermattan (om jag inte orkar skölja ur allt) så blir försvinner oljudet.
                  Samma oljud uppkommer även då silen i pumphuvudets inlopp blir igensatt. Även jag har bytt till ett kraftigare pumphuvud.

                  Jag hade väldigt mycket javamossa i detta kar också, och när denna växte för ytvatteninloppet till filterbehållaren började det också väsnas.
                  Jag köpte i vintras även ett Trigon 350, kan känna igen tendenserna där, men detta filter har ännu inte blivit fullt med bôs.
                  Men när jag provkörde pumpen utan filtermaterial och bara vatten i akvariet, inget annat, så hade pumphuvudet inte blivit riktigt itryckt och satt litet löst, då väsnades det ordentligt.
                  Så jag tror att denna pump är känslig, bara den sitter det minsta fel så bildas det vibrationer.

                  Jag skulle nog aldrig komma på tanken att söla med ytterfilter igen.
                  Förvirrande inlägg eftersom frågan handlade om fx4....
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Jaha... ursäkta... läste väl litet för snabbt.
                    Rent generellt börjar ju filterpumpar väsnas då de kaviterar, d.v.s. suger luft.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13134

                      #11
                      Alla mina punpar suger bara luft
                      Senast redigerad av åheim; 07 January 2018, 20:15.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • MattiasH
                        • December 2016
                        • 40

                        #12
                        Hur blir det med locket på ett juwelkar när man hänger i slangarna från en Fx4?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...