Led - bättre för växter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Led - bättre för växter??

    Jag har idag ett juwel vision 260 lit med standardbelysningsrampen, 2st 54w T5 lysrör. Lysrören jag har är 1 Highlite color och ett Highlite nature.

    Om jag skulle byta till Juwels ledramp - få mina växter bättre ljus då eller är det bara att man spar energi?

    Denna har jag kollat på:

    Juwel - HeliaLux LED 1200 54w

    Med Juwels LED-belysning kan man smidigt ersätta den befintlig lysrörsarmatur för både T5 och T8.

    Belysningen ger ett optimalt ljus för både akvarieväxter och fiskar.

    Passar Juwel Rio 240, Rio 300, Vision 260 och Panorama 200.

    - Lumen 5750.

    - Kelvin 7200.

    - Längd 120cm.

    - Enkel montering.

    - Passar ihop med befintlig lucksats.

    - Minskar energiförbrukning med upp till 50%.

    2 179:-
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    För att svara på huvudfrågan så är inte LED bättre för växter generellt. Det handlar mer om ev. möjligheter till styrning av belysningen (gryning/skymning) och att man sparar på att slippa köpa dyra lysrör etc.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Aha, tack!! Då avvaktar jag lite :-)

      Jag har dock funderingar på att köpa till någon slags "skymningsbelysning" att ha på kvällen och ev även natten och förmiddagen då lyset är släckt. Antingen någon blå "månljus" eller ett rödaktigt. Jag såg en bild på ett kar som hade rödaktig "nattbelysning" och det var förbaskat snyggt!!

      Men det borde man kanske kunna fästa på "mittrampen" emellan lysrören? Eller på locken framför eller bakom lysrören?

      Har du något bra tips?

      Jag har även en grotta i karet där jag funderar på om det går att sätta någon liten svag batteridriven lampa som man kan fästa med sugkopp eller liknande så att det kommer ett svagt ljus från grottan (plus att jag kan se de små rackarna som gömmer sig där inne...). Blått, rött eller gult ljus, inte vitt.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        "Bra" LED skulle jag tippa är bättre än ett "bra" rör eftersom det kan trycka ner ljuset till växten bättre. Den relativt billiga LED-ramp jag köpte för några månader sen är bättre än alla rör jag testat genom alla år jag hållt på När jag med tiden ska byta ut mina andra belysningar så är LED det självklara för mig! Finns ju to.m så pass bra LED att de kan ersätta Metallhalogen och det klarar aldrig ett lysrör.
        Senast redigerad av åheim; 28 March 2017, 21:48.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Haloumi
          • November 2016
          • 59

          #5
          Jag använder mig av denna: http://www.aquael.pl/en/products/akw...-moonlight-led
          Funkar skitbra som nattbelysning när man har fiskar som vaktar yngel och liknande, man fäster den med en sugkopp under vattnet inne i akvariet.

          Kommentar

          • badpitt
            • December 2015
            • 53

            #6
            Jag använder Juwels original led ramp tillsammans med dimmern, det är helt kanon. När jag skaffade den hade jag probolem med alger, tillslut hade jag bar tänt 3-4 timmar/dygn vilket gjorde att ajg inte kunde se fiskarna. Med dimmerfunktionen kan jag ha tänt 12 timmar men endast ha max belysning 2 timmar, det löste algproblemet, nu är jag uppe i 4 timmar maxbelysning, det är valfriheten som är kanon, man kan dimra som man vill, nu växer det så jag måste klippa växter varje vecka.. Jag kör med en Tropicas bruna växtgödning inget annat. På natten kör m jag med svagt blått ljus.

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Ok, jag ska kolla lite på den. Sökte lite snabbt på ebay men hittade inte rätt storlek men ska leta vidare. Det är ju praktiskt att ha "allt i ett" så klart.

              Jag har kollat på lite "komplement" till mina vanliga T5 rör nu men det är ju mer en nattbelysning och om man vill använda den tillsammans med den vanliga belysningen på dagen för att få ett visst ljus i karet eller så. Jag vill ha rött ljus tror jag.

              Kollade på ebay och hittade bland annat dessa:




              Eller ett gäng sådana här att fästa i locket till karet?


              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                DX.com har en jäkla massa olika belysningar och annat till akvarium också. Och bra priser tycker jag. Någon som handlat därifrån?
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  "Bra" LED skulle jag tippa är bättre än ett "bra" rör eftersom det kan trycka ner ljuset till växten bättre. Den relativt billiga LED-ramp jag köpte för några månader sen är bättre än alla rör jag testat genom alla år jag hållt på När jag med tiden ska byta ut mina andra belysningar så är LED det självklara för mig! Finns ju to.m så pass bra LED att de kan ersätta Metallhalogen och det klarar aldrig ett lysrör.
                  Kör med en Maxspect Razor 175W till mitt 55cm höga akvarium. Men en T5-armatur med 4x54W i samma prisklass från Giesemann skulle absolut fungera lika bra till det akvariet. Att LED kan vara bra i ett högre akvarium stämmer men isf. bör det vara rätt effekt och rätt linser, då kan det även ersätta MH. Men relativt få standardakvarier är så djupa att det krävs.

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Mitt är 60 djupt. (120 brett). Kollar runt som en tok på olika varianter av belysning och blir knappt klokare... Denna hade ju suttit fint men den kostar ju därefter...

                    Out of stock! contact seller for pre-order Seller’s E-mail: sb.reef.light@gmail.com sBox Pro Timer 32" Fresh Water Plant Light: SB Reef Lights proprietary layout and spectrum Built in 3 channel timer with LCD screen and remote control 363w (121x3w diodes) Moon light channel Upgraded thicker heat sink Upgraded, quieter fans with higher CFM flow built in mounting legs (32 to 48") Optional hanging kit also included 2 year USA warranty Light fixture dimension 32x8x3"

                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #11
                      Ursprungligen postat av Torreador
                      Mitt är 60 djupt. (120 brett). Kollar runt som en tok på olika varianter av belysning och blir knappt klokare... Denna hade ju suttit fint men den kostar ju därefter...

                      Out of stock! contact seller for pre-order Seller’s E-mail: sb.reef.light@gmail.com sBox Pro Timer 32" Fresh Water Plant Light: SB Reef Lights proprietary layout and spectrum Built in 3 channel timer with LCD screen and remote control 363w (121x3w diodes) Moon light channel Upgraded thicker heat sink Upgraded, quieter fans with higher CFM flow built in mounting legs (32 to 48") Optional hanging kit also included 2 year USA warranty Light fixture dimension 32x8x3"
                      Jag hade satsat på Helialux som du tittade på tidigare, ifall du vill komma ifrån lysrören. Men som sagt byte till LED ger en del fördelar, men för dina växter blir inte skillnaden så stor.
                      Mer ljus gör att växterna även kräver mer CO2 och övrig näring. Samtidigt som risken är att man får algproblem ökar om någon parameter inte stämmer. Det är ju risken med hi-tec.

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Åh, jag velar fram och tillbaka och kan inte bestämma hur jag ska göra. Helst skulle jag vilja köpa en helt ny ledramp just för att kunna justera ljuset som jag vill men det känns liksom "onödigt" att slänga ut en fullt fungerande lysrörsramp med nya rör helt i onödan. Så kanske jag helt enkelt bara skulle låta den ramp jag har sitta kvar och försöka hitta några ledstrips, puckar, eller någon ledramp som jag kan fästa på insidan locken (juwel).

                        De kan ju vara tända även på dagen, det ökar väl ljusstyrkan något i karet i alla fall. Men framförallt så kan jag ju ha dem som skymningsbelysning.

                        Släng gärna fram tips om ni har. Ska kolla igen på dx vad de har och även på ebay, aliexpress osv. Men även på typ claes olson osv. De borde ju ha vanliga vattentäta leds som skulle kunna passa.
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #13
                          Typ något sådant här??
                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          • Torreador
                            • April 2010
                            • 523

                            #14
                            Jag hittade denna nu: http://www.lightinthebox.com/sv/20m-...ml?prm=1.5.1.1

                            Om jag skulle ha en sådan och klä in locken med denna, behöver jag ha någon kylning då? Och hur löser jag det?
                            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                            www.bondmoran.nu

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              #15
                              Verkar overkill ifall du bara vill ha lite nattbelysning. Som komplement till lysrören tror jag inte dessa LED ger så mycket.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...