Fluval 404 fråga IGEN!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #16
    Jag har den näst största varianten, och mitt låter i princip inget, har inte läckt en droppe, inte ens när jag tog av slangarna vid lite rengörning av förfiltret. Backventilerna funkar över all förväntan!
    oringen är det heller inga problem med.. om man får hänga på locket för att få på det så bör man nog gå och få filtret utbytt?
    Har haft igång det i ett gäng månader och är mycket nöjd, man får mycket filter för pengarna.
    ett tips för att slippa massa klaffs i slangar / växtdelar i filtret är att sätta en klump filtermassa (20-30 ppi) över insugningsgallret.. funkar som ett extra förfilter..gäller bara att komma ihåg att skölja ur detta med jämna mellanrum så inte trycket i filtret minskar =)
    Det är den klart bästa investering jag gjort, kostade mig 700 kr.. motsvaradne eheim kostar väl en 2000 spänn minst? och jag förstår inte vad som skulle vara bättre? mitt är tyst, pumpar massa vatten & renar vattnet.. Har visserligen köpt eheims material och stoppat i filtret (efhi mech & substrat pro) det är en del bättre än det joxet man får med fluval...
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Stelin
      • January 2004
      • 186

      #17
      Det verkar vara skillnad på de två mindre modellerna(104,204) och de två större i sättet som dom arbetar.
      Korgarna i min 204:a är inte avdelade och här går vattnet bara igenom filter-materialet en gång.
      I 304 o 404 <u>ser det ut som </u>vattnet först går igenom ena halvan av korgen och i nästa vända det andra, rent teorietiskt så ska det kanske fungera så. I praktiken så väljer vattnet alltid lättaste vägen.

      Jag är också nöjd med mitt filter. Men slangarnas konstruktion tycker jag inte om. Och som filtermaterial använder jag enbart "ehfisubstrat pro" i alla facken.
      Någon nytta med att ha vanliga keramikringar ser jag inte. Istället finns ju filterplattorna som agerar förfilter och gör det dessutom mycket bra. (Det skulle isåfall vara för att sprida ut vattnet lite så att det i nästa steg träffar det "biologiska" filtermaterialet lite mer jämnt)

      Jag funderar också på att skaffa den största modellen i fluval serien. Just det här med filterkorgar och snabbt och enkelt kunna koppla bort filtret för att komma åt filtermaterialet är något jag skulle behöva, även till mitt stora kar.
      <u>Tex</u> för att efter medicinering kunna köra en kort tid med aktiv kol i filtret. Det är något som blir mycket bökigt med eheimfiltrena i classic serien.

      Det <b>är</b> skillnad i både kvaliten på grejerna och ljudnivån. Men motsvarande eheimfilter med korgar och snabbkopplingar, så att man enkelt kan koppla bort filtret, kostar ju betydligt mer så därför tycker jag det kan vara ett rätt bra alternativ med fluvals ytterfilter. Man får rätt mycket för en liten peng. (jag själv får se hur det är med ekonomin vid köptillfället)

      (Får man hänga på locket för att få på locket till filtret så är det nog bara att antingen smörja in o-ringen eller blöta ner den i varmt vatten innan locket ska sättas på igen)

      Kommentar

      • Merkurius
        • February 2003
        • 93

        #18
        Jag har mitt i sovrummet och sover ändå som en prinsessa
        Nu har jag iofs inte haft det så länge men än så länge funkar det och sååå mkt mer börjar det väl förhoppningsvis inte låta..

        Kan ju tillägga att jag sover väldigt lätt och vaknar om nån tappar en nål..
        /M
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=166289

        Kommentar

        • jomparr
          • February 2004
          • 24

          #19
          Jag har 2 st 404 till mit 375! Funkar görbra!!!!
          400 Liters Malawi! 20 liters yngel och en stackar guldfisk i en skål.

          Kommentar

          • Nils och Alva
            • January 2004
            • 145

            #20
            Har ett nyinköpt 304 till vårt 250 kar. Fungerar utmärkt än så länge. Och tyst är det, hade ett eheim 22..nånting (490 l/h) innan och det lät faktiskt väsentligt mycket mer.

            Dessutom är de rätt fiffiga med korgarna och stoppventligen på slangarna, som sagt.

            Snygga gråa insug och utsprut som passar fint mot den gråa bakgrunden, dessutom.

            Betalade 900 kr för det.
            Nils och/eller Alva
            -------------------------
            250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #21
              Jag är också mycket nöjd med min 404:a. Den är tyst och diftsäker.

              //Annika

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Den är tyst
                Ja. Jämfört med en hårfön.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Annika
                  • January 2002
                  • 2518

                  #23
                  Min 404:a låter mycket mindre än de Eheim jag haft och med tanke på prisskillnaden så skulle jag rekommendera Fluval 404.

                  //Annika

                  Kommentar

                  • Corduroy
                    • February 2004
                    • 39

                    #24
                    Min fluval 404 brummar knappt hörbart när det är helt tyst i rummet. Däremot är det något som tickar/skrapar som jag inte vet vad det är. Någon som vet vad detta är får gärna meddela mig...
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...