Hålla filtret vid liv några dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Hålla filtret vid liv några dagar

    Jag ska bygga om i mitt akvarium och då ska fiskarna under några dagar flytta över till några små akvarium som jag har över. Men jag vill inte gärna "förstöra" bakterierna i filtersvamparna som jag har i det stora karet.

    Till de små karen har jag bara små ryggsäcksfilter och där får ju inte filtermedia från mitt stora filter plats så kan jag lägga filtren på botten i de tillfälliga karen för att hålla bakterierna vid liv? Eller hur ska jag göra?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Vad är det för filter?

    Om det går flyttar du över filtret till ett litet kar, alternativt låter det cirkulera runt vatten i en hink. Mata som vanligt i hinken.

    Att lägga löst filtermedia på botten är inte lika bra, du får inget flöde igenom och en stor del av bakterierna kommer svälta.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Det är juwels innerfilter så det går ju inte att ta loss och flytta. Jag kan bara plocka ut filtermassan
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Kanske någon filterkudde får plats i ett annat filter så du kan hålla lite bakterier vid liv?

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Vad är det för filter?

          Om det går flyttar du över filtret till ett litet kar, alternativt låter det cirkulera runt vatten i en hink. Mata som vanligt i hinken.

          Att lägga löst filtermedia på botten är inte lika bra, du får inget flöde igenom och en stor del av bakterierna kommer svälta.
          Man kan undra hur Sera m. fl. lyckas paketera filterbakterier i små plastburkar som står i butikshyllan i månader?

          /Tobbe

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ursprungligen postat av Tobbe R

            Man kan undra hur Sera m. fl. lyckas paketera filterbakterier i små plastburkar som står i butikshyllan i månader?

            /Tobbe
            Ja det har du helt rätt i, dvs OM de packeterar filterbakterier...

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Lasse Forsberg har lärt mig många bra saker och en av de första handlade om just uppstartskulturen.

              "Hur svårt kan det vara?

              Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.

              Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
              1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
              2 - släng den i en liten hink
              3 - häll i 1 liter vatten
              4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
              5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
              6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
              7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
              8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
              9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

              Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

              MVH Lasse"
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R

                Man kan undra hur Sera m. fl. lyckas paketera filterbakterier i små plastburkar som står i butikshyllan i månader?

                /Tobbe
                Tydligen ska det ske en förändring av bakterien och att den övergår från nitrosomonas till spirosomonas och den går i "dvala" i flaskan och vaknar till liv i akvariet... nåt åt det hållet har jag fått till mig. Hur som helst så funkar preparaten och det duger för mig

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...