Nybörjarfrågor ...Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långmalen
    • October 2016
    • 58

    Nybörjarfrågor ...Filter

    Hej

    Jag har några elementära frågor jag behöver få svar på för att få en bättre förståelse.

    Fråga 1:

    Biologisk rening, när det gäller biologisk rening så förekommer det ofta ett man använder flera olika media i samma filter tex biobollar och keramiska mackaroner eller korallkross. finns det anledning till olika biologiska media i ett filter? hoppas ni förstår vad jag menar.

    Fråga 2:

    Flöde, även detta när det gäller biologisk rening. Anta att man har en sump med syresten i som bidrar med syresättningen av bakterierna i sumpen finns det då anledning till att man har en genomströmning på x*akvarievolymen / timma? där x ofta är 2-7 ggr.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ Nej egentligen inte. Men olika filtermaterial är ju olika effektiva och man kan ju också vilja ha en viss mekanisk rening.
    2/ Det finns olika åsikter om hur viktigt det är med en snabb genomströmning. De flesta anser nog att högre fart ger en effektivare biologisk rening, men å andra sidan så är ett riktigt bra biologiskt filter (som t.ex. ett s.k. droppfilter) så oerhört effektivt att det inte är nödvändigt med optimal effektivitet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Långmalen
      • October 2016
      • 58

      #3
      Tack Kjell.

      Följdfrågor

      Fråga 1
      det verkar som de flesta har ett mekaniskt filter innan biofilterdelen kommer, jag antar då att det är en fördel att välja det mest effektiva mediet och ha det i alla fack ?

      Fråga 2
      Droppfilter verkar va många som förespråkar men vad är era uppfattningar av droppfilter vs Moving Bed "k1" med syresten i?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        1/ Ja ett förfilter till en golvpump är en klar fördel. Sedan tvistar dom "lärde" om vilket filtermaterial som är det mest "effektiva"
        2/ Har egentligen aldrig använt ett Moving Bed-filter. Droppfilter har jag däremot kört med och de är supereffektiva men frågan är väl egentligen om de behövs i ett vanligt akvarium. Men visst i ett mycket tättbesatt yngelakvarium där man matar hårt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13135

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Droppfilter har jag däremot kört med och de är supereffektiva men frågan är väl egentligen om de behövs i ett vanligt akvarium. Men visst i ett mycket tättbesatt yngelakvarium där man matar hårt.
          Ett supereffektivt filter behövs väl alltid
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Ett supereffektivt filter behövs väl alltid
            Måhända - men är inte akvariet tillräckligt hårt belastat så tillför ett sådant filter inte något extra.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Måhända - men är inte akvariet tillräckligt hårt belastat så tillför ett sådant filter inte något extra.
              Ja jag var lite skämtsam där Jag har kört med bara vanliga innerfilter förut , typ aquael fan filter och det har väl fungerat sisådär.. Fiskarna insjuknade mycket mer frekvent med sår, avmagringar, oförklarliga dödsfall mm på den tiden.

              Jag är iallafall personligen fast övertygad om att ett droppfilter ALLTID tillför något extra Som te.x en väldigt syrerik miljö överallt i karet, för det finns fler uppgifter för ett filter förutom nitrifieringsprocessen. Man kommer få en mycket lägre halt skadliga bakterier som påfrestar fiskens försvar hela tiden. Jag kan bara tala för mig själv men jag ser hur fina resultat det ger på mina fiskar.


              Jag var hos min lokala akvarieaffär igår och kollade in hans 2000Liters med ett gäng sötvattensrockor, den ända filtreringen han hade i det karet var ett aqauel turbofilter (det största) och en eheim 2252... Jag undrade om han inte skulle ställa ett droppfilter ovanpå akvariet men droppfilter använde han bara till dammar...? Snacka om att vara låst i sina tankegångar

              En av rockorna hade ett gigantiskt sår och jag får väl se hur det artat sig till nästa gång jag åker dit!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                På 90-talet så tillverkade jag och sålde faktiskt ett droppfilter som just var avsett att placeras ovanför akvariet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13135

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  På 90-talet så tillverkade jag och sålde faktiskt ett droppfilter som just var avsett att placeras ovanför akvariet.
                  Jaha va fränt Det var väl nåt lite mer avancerat än ett par plastbackar från IKEA gissar jag Var det i glas eller nån plexiglasvariant?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    4 kantiga rör i hårdplast - du ser en skiss av konstruktionen överst i en av Zoopets filterartiklar https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=175
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13135

                      #11
                      Sä här gjorde jag mitt, enkelt, billigt, effektivt och med minimal arbetsinsats

                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...