Biorb - hiss eller diss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    Biorb - hiss eller diss?

    Jag har varit ur akvarievärlden ett tag nu sedan jag sålde allt och flyttade till Amsterdam men fick förra veckan en begagnad Biorb av en vän och kände att det var dax igen.
    Egentligen har jag en Biube, (men det är samma princip som Biorb, och samma tillverkare) men min är cylinder formad på 35 liter.
    Filter systemet på en Biorb är lite speciellt och filtret sitter istället i botten och använder sig att keramiskt botten material och ska tydligen vara revolutionerande, enligt tillverkaren i alla fall.
    Det innebär att jag inte kan ha sand eller stenar mindre än en ärta för då kommer de in i filtret och sabbar allting, vilket jag personligen tycker är ett minus men idén verkar annars smart.
    Men vad jag har hittat på nätet så antingen hatar man dessa eller så älskar man Biorb, men vad tycker ni?
    Vad som känns negativt, tycker jag personligen, är att det hyllas som ett plugg and play system för nybörjaren, men deras akvarium ligger på mellan 15 liter till 60 liter och är inget jag skulle rekommendera till en nybörjare.
    Men annars känns det lovande, jag gillar den cylindriska formen och eftersom hela botten blir ett levande filter känns det som om det är större än till vanliga nannokuber.
    Någon här som har erfarenhet och kan dela med sig av sina åsikter?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har haft ett biorbakvarium igång under mer än 6 år och det har inte varit några problem med det. Det enda som fallerat är luftpumpen som gav upp efter några år.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • garjzla
      • June 2007
      • 273

      #3
      Det bådar ju gott i alla fall
      hur upplever du att filtersystemet fungerar jämför mot ett vanligt filter i tex en nanokub?

      Kommentar

      • garjzla
        • June 2007
        • 273

        #4
        Och förresten vad tycker du om belysningen? Är den tillräcklig eller har du lagt till eller ändrat den?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det är väl svårt att ersätta den eftersom den är inbyggd i locket.
          Belysningen är inte stark så det funkar inte med ljuskrävande växter
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • garjzla
            • June 2007
            • 273

            #6
            I min Biube är den faktiskt som ett extra litet lock i mitten då jag skulle evt kunna försöka byta ut det (läs min man, då han är den händige och tekniska i vår familj)
            Hur upplever du att filtersystemet är jämfört med ett vanligt filter för exempelvis en nanokub?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Filtret fungerar helt Ok - fast storleken på akvariet gör att man bara kan ha små fiskar. Jag har ett litet stim med Tanichthys micagemmae
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • garjzla
                • June 2007
                • 273

                #8
                Bra att veta Riktigt söta små rackare
                Har själv funderat på antingen Boraras brigittae eller möjligtvis Elassoma gilberti om jag kan få tag i dom, verkar inte vara så vanliga men har verkligen blivit helt kär i dessa!

                Kommentar

                Arbetssätt...