Belysningsbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror

    • February 2007
    • 16

    Belysningsbyte?

    Jag har ett 375 l sötvattenkar (150x50x50) som jag skall ha till ett ”klassiskt” sällskapsakvarium, inte något renodlat växtakvarium men ändå ett där växter skall kunna trivas.
    Till detta har jag en lysrörsramp med 2 x T8 122 cm 40 W rör (Aqua-Glo och Flora-Glo), att dessa nu har några år på nacken hjälper i och för sig inte, men jag har aldrig varit nöjd med ljusstyrkan, och har haft svårt att få växter att trivas.

    Jag känner nu att jag behöver göra någonting åt detta, frågan är vilken väg jag skall gå: Nya T8 med reflektorer eller LED? Jag skulle vara mycket tacksam för råd i frågan.
    1. Nya T8, med hjälp av reflektorer, vilket jag inte haft innan, kanske ljuset blir fullgott för mitt ändamål?
    2. Uppgradera till LED? En fördel med detta är möjligheten att bl a simulera solupp- och solnedgång samt månljus. Men i övrigt, får jag vad jag är ute efter? Jag har funderat på Eheim Power LED Daylight 43W. Får jag mer ljus? Bättre ljus?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Vet inte hur lätt det är att hitta nya bra T8 40W? Men dubbla LED från Eheim känns som en bra lösning. Finns billigare alt. beroende på vilken typ av ramp man kan tänka sig, hängande eller liggande över akvariet T5/ LED etc.

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Du har flera alternativ som jag ser det, byta till nya t8 + reflektorer, köpa t8 led till din befintliga ramp, köpa ny (led)ramp att komplettera med samt köpa helt ny ramp med den ljuskapacitet du vill ha. Det är väl mkt en ekonomisk fråga. Lysrör t8 går att beställa både som " vanliga" och led. Jag har beställt både från Sverige från lysman och liknande och från tyskland. Biltema har också men man får ju se upp så man får ett rör som passar till växter, men det vet du säkert. Hade jag råd skulle det bli led av bra kvalite
      // Annicka

      Kommentar

      Arbetssätt...