Val av filtrering till ett Juwel 400 med Mbuna malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gobi112
    • December 2011
    • 229

    Val av filtrering till ett Juwel 400 med Mbuna malawi

    Hej!

    Jag har kommit in i tankar för akvarium igen och har lite frågor. Tänkte köra Malawiciklider i ett Juwel 400 (450 liter). Vad jag förstått ska det gå i ca 30-40 mbunas av 3 olika arter(?) så det blir fullt.

    Nu till filtrering. Medföljande Juwel pump är "Pump Juwel Eccoflow - 1000 l/h" innerfilter. Om man skulle kombinera för tillräcklig filtrering/cirkulation är min fråga om en Eheim 2252 innerfilter 1200l/h + en cirkpump på ca 2000l/h skulle vara tillräckligt? Det skulle ge 4200 l/h i cirkulation varav hälften filtreras. Eller är det smartare med ett ytterfilter som har större filtervolym? Typ Fluval 306 (1150l/h) + cirkpump 2000l/h?
    Har aldrig använt ytterfilter så känner mig tryggare med innerfilter samt att det känns lite enklare ( måste hitta plats att ställa ytterfiltret).

    Har verkligen försökt göra min egen resörtch innan jag ställer frågan (huvudvärk)

    Hare gött!
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    Jag skulle nog nöja mig med att bara stoppa i en streampump ex. denna modell http://guldfisken.se/produkt/fluval-...pump-sea-cp-2/
    Senast redigerad av åheim; 18 December 2016, 15:17.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gobi112
      • December 2011
      • 229

      #3
      Det låter ju fint. Bättre för ekonomin också :P

      Kommentar

      • badpitt
        • December 2015
        • 53

        #4
        Att bara ha originalfiltret låter som för litet, du bör öka filtermassan om du skall ha Malawi

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Jag köpte ett Rio 400 med nya SBX-möbeln för några veckor sedan och utrymmet i möbeln är mycket större än i de gamla möblerna. Jag har installerat dubbla ytterfilter.

          Det medföljande innerfiltret har jag använt till att gömma all teknik.

          Kommentar

          • Gobi112
            • December 2011
            • 229

            #6
            Ursprungligen postat av badpitt
            Att bara ha originalfiltret låter som för litet, du bör öka filtermassan om du skall ha Malawi
            Min uppfattning också (efter ÄNNU mer resörtch). Valet står mellan ytterfilter Fluval 306 eller Eheim Classic 600. Sistnämnda ska enligt vissa vara tystare vilket är ett plus då jag sover i rummet karet ska stå i.

            Kommentar

            • Gobi112
              • December 2011
              • 229

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Jag köpte ett Rio 400 med nya SBX-möbeln för några veckor sedan och utrymmet i möbeln är mycket större än i de gamla möblerna. Jag har installerat dubbla ytterfilter.

              Det medföljande innerfiltret har jag använt till att gömma all teknik.
              Är SBX möbeln den som inte har öppet i mitten?

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ja den har tre luckor istället. Dessutom är möbeln lika bred som akvariet vilket är snyggare, stabilare och ger mer plats. Den gamla var rejält mindre än karet och toppskivan stack ut på alla kanter.

                Kommentar

                Arbetssätt...