mellan pumphus och glas + grumligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquann
    • December 2003
    • 20

    mellan pumphus och glas + grumligt

    Jag har ett snart 2 år gammalt Juwel akvarium. Har helt plötsligt fått problem med vattenkvaliten. Det är mycket grumligt + far omkring en hel massa större skräp. Det har nu pågått i två månader. Byter ca 1/4 av vattnet varje vecka och då blir det lite bättre en dag eller två. Det verkar som om vattnet inte filtreras ordentligt längre. Kan det vara fel på pumpen(redan)?

    Bakom pumphuset mot glaset är det fullt med gråbrun slemmig smuts. Jag ska snart tömma akvariet för att byta bottenmaterial. Kan jag då samtidigt försöka få rent därbakom och foga tätt med silikon?
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Låter som det jag fick när jag inte gjort rent filtret på ett tag.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • aquann
      • December 2003
      • 20

      #3
      Jag har nog snarare gjort rent filtret för ofta, men det har aldrig varit ett problem tidigare.

      Hur länge måste silikon härda innan jag kan fylla akvariet med vatten igen?

      Kommentar

      • johanna95
        • December 2003
        • 26

        #4
        Vi hade samma i vårt Rio 125. Vi tömde och gjorde rent bakom, då blev det bra.

        Däremot tryckte vi bara fast pumphuset mot glaset (det sitter nåra små sugproppar fastsatta från fabrik). Det kanske är bättre att limma dit det ordentligt?

        Jag har känslan av att "gegget" bildas eftersom det endast är mycket lite vattencirkulation mellan pumphus och glas. Ett annat alternativ är kanske att ha en spalt om nå´n cm mellan pumphus och glas?

        kram Johanna

        Kommentar

        • aquann
          • December 2003
          • 20

          #5
          Tack snälla Johanna. Jag ska prova att göra rent och hoppas att mitt blir bra det också.

          Kommentar

          Arbetssätt...