White/blue, white eller RGB led?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    White/blue, white eller RGB led?

    Hej

    OBS: bilden jag skickar med är lånad, hoppas det är ok annars får jag eller admin ta bort

    Någon som kan hjälpa mig med detta?
    Ska köpa nya lampor till ett av karen och är inne på led.
    Nu undrar jag vilket av dessa tre jag bör välja?
    Vet själv inte vad RGB står för eller varför man kombinerar vit/blått ljus?
    Tacksam för alla svar.

    Z/A
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Den i mitten verkar ju "vettigt" ljus. Dom andra verkar alltför färgade.

    Kommentar

    • badpitt
      • December 2015
      • 53

      #3
      R G B betyder röd, grön och blå, oftast kan man justera färgen.

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #4
        Tack för era svar
        Sleaper den i mitten är vit ljus.
        Tänkte om dom andra ljus färgerna va bra för fiskar eller växter, har alltid bara haft vit ljus därför jag blev nyfiken.

        Z/A

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av Zombivarg
          Tack för era svar
          Sleaper den i mitten är vit ljus.
          Tänkte om dom andra ljus färgerna va bra för fiskar eller växter, har alltid bara haft vit ljus därför jag blev nyfiken.

          Z/A
          Den i mitten verkar vara mer lämplig för växter och hygglig färgåtergivning. Dom andra drar lite åt " Kalle Anka" -hållet :-)

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            samtidigt skall man ha det klart för sig att de flesta av dessa, ofta billiga saker, inte har ett så bra ljus. Helt enkelt för dålig kräm i ledarna.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              samtidigt skall man ha det klart för sig att de flesta av dessa, ofta billiga saker, inte har ett så bra ljus. Helt enkelt för dålig kräm i ledarna.
              Jo, så är det. Skall man ha LED som skall funka till ett växtakvarium och har bra färgåtergivning så kostar det definitivt en del.

              Kommentar

              • Caracarai
                • October 2016
                • 1

                #8
                Jag funderar också kring belysningen i akvariet. Är det ett växtkar så gynnas växterna av blått och rött ljus. Mer exakt handlar det om våglängderna 420 och 660 nm för klorofyll a och ca 450 nm och 620 nm för klorofyll b. Problemet är att ett sådant ljus ser ganska onaturligt ut. Det är därför bra att ha vitt ljus i kombination med dessa röda och blå led. Vita led ger de flesta färger, eller synliga våglängder, men nästa alla har en dipp på 480 nm, vilket färgmässigt kallas magenta. Sedan handlar det mest om att hitta den kombination som passar dig. Ska du bara ha vita led rekommenderar jag dig att välja ganska kallt ljus ca 6500K då detta innehåller en hel del blått ljus, vilket växterna gillar.

                Kommentar

                • A.I.
                  • October 2016
                  • 5

                  #9
                  Tänkte dela med mig av min erfarenhet.
                  Jag är totalt ny på detta med akvarium, så ta det med en nypa salt.

                  Nu är det väl 3 veckor sedan som jag satte in växterna i det. Tidigare hade jag beställt 2st led-lister av typen RGB (en till varje gammal lysrörsarmatur), totalt är dessa på 70 watt till det angenäma priset på ca 300kr. För det priset fick jag en 10A 12-voltstransformator också (samt styrenhet + fjärrkontroll).

                  Så här blev resultatet:

                  Listen fäste jag med konstruktionslim, och det ger ett jämnt ljus ner i akvariet.



                  Till färginställningen då, full styrka på alla färger kändes väldigt blått i början, men när jag fyllt det och lagt in växter så ser det helt perfekt ut, alltså är det så på bilderna.
                  Ljusstyrkan är helt perfekt (270 liter). Kan inte riktigt säga hur många lumen det är, men 10m led-slinga på 70 watt är det. Växterna växer så det knakar.

                  Eftersom transformatorn klarar av att ge 50 watt till så köpte jag en led-list till möbeln också, självklart RGB den med.

                  300kr för akvariebelysningen och 70kr för bänkbelysningen - känns som att jag kom ganska billigt undan.

                  Kommentar

                  • pete70
                    • December 2008
                    • 1

                    #10
                    Hej A.I var köpte du detta?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...