Hjälp mitt 540 Liters akvarium läcker.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jason
    • January 2016
    • 4

    Hjälp mitt 540 Liters akvarium läcker.

    Hej

    Har läck på mitt 540 liters akvarium. Läcker inte direkt jätte mycket utan det är en pöl med vatten på golvet efter ett tag. Är från undersidan. Är fuktigt när man känner där, vid kanten där ramen sitter. Har just nu 5 frontoser i akvariet. Måste man tumma ut vattnet helt. Eller räcker det med att silikona från under sidan. Om fiskarna skall ut, klarar dom sig i några spänner några dygn utan luft pump. Äger ingen sån.

    Mvh Jason




  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Köp en stor plastback på tex ikea och lägg dem i och sätt filtret där också! Du kan ju prova att sänka vattennivån för att kolla om läckaget sitter en bit upp, om du har tur! Du kan inte täta på utsidan!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      1/ Det behöver ju inte vara ett läckage. Har du t.ex. kollat så att inte vattnet kryper ut genom att fiskarna skvätter vatten, det kryper via en slang etc. etc.
      2/ Läckaget behöver inte vara vid botten utan vattnet kan krypa under ramen och kan sedan komma ut längst ner på ramen.
      3/ Om du skall laga det så har du nog inte mycket annat val än att tömma akvariet och torka det innan du skär bort gammal silikon och limmar om. Det finns visserligen lim som limmar under vattenytan men då måste du ju veta exakt var läckan är.
      4/ Det räcker inte limma från undersidan.
      5/ Om de skall gå i hinkar beror ju dels på hur stora hinkarna är och dels på hur stora frontosorna är - men sannolikt måste du köpa en luftpump
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jason
        • January 2016
        • 4

        #4
        Har nu tömt ut allt vatten. Sålde fiskarna så jag har gott om tid att silikona om akvariet. Silikon strängarna såg inte så värst bra på ut sina ställen.
        Kan vara läck var som helst.Helt klart att det behövs silikona om hela akvariet. Inte dåligt ändå akvariet har varit i gång i 15 år utan läckage.
        Senast redigerad av Jason; 02 October 2016, 17:56.

        Kommentar

        Arbetssätt...