Frågor kring belysning till mitt 375 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Veguran
    • August 2016
    • 2

    Frågor kring belysning till mitt 375 liters

    Hej
    Håller på att starta ett 375 liters kar just nu, men blir lite orolig gällande belysningen.

    Måtten är 150*50*50 och standardrampen sitter på med två lysrör 120 cm, nyköpta 36w med reflektorer monterade. Har förstått att det är i klenaste laget. Tänkte ju ha en del växter i, inga svårare varianter men ändå gott om grönt är tanken.

    Så då undrar jag om jag behöver göra något åt detta?

    I övrigt har jag lagt ett tunt lager kattsand under gruset och tänkte hälla i växtnäring så småningom.

    Tacksam för svar och tips!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Som du säger är det i klenaste laget. Samtidigt bör man inte utöka belysning alltför mycket ifall man inte tänkt tillsätta CO2.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns ju också en hel del växter som är riktigt snygga och inte kräver så himla mycket ljus. Gå in på Zoopets artbeskrivningar för växter och sök på sådana som har "Ljuskrav" 1, 2 och 3 så hittar du ju en hel del växter. Sedan tänk också på att växterna nära kortsidorna får väldigt lite ljus (lysrören når inte dit) och de som är där kan bara ha 1 och 2 i ljuskrav
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Veguran
        • August 2016
        • 2

        #4
        Tack för svaren!
        Ska definitivt hålla mig till växter med lägre ljuskrav. Har inga planer på att tillsätta CO2 heller, är ny på detta så det får komma senare i så fall. Har förstått att det gäller att hitta balansen, så ska väl ta det lite försiktigt med växtnäring också då, med lite mindre ljus och utan CO2?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ett par T5 80W hade nog passat bra med tanke på längden på akvariet. Växtnäring = "normaldos". CO2 kan man ev. komplettera med senare.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Jag tycker inte du ska slänga i några T5 på 80W om du inte har CO2. Du kommer bara få algproblem. Det går inte gasa utan olja i motorn! Växterna är först och främst begränsade på kol, inte ljus. I takt med att du ökar CO2 i vattnet kan du gasa på med ljus, och du får då följa på med näring eftersom växterna annars får brister till slut. Sök lite på PMDD och mäsk så har du något roligt att få fart på växterna med, sedan kan du öka ljusmängden.

            Kommentar

            Arbetssätt...