Läckande 540 L Alukar - måste man täta om allt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    Läckande 540 L Alukar - måste man täta om allt?

    Köpte ett begagnat 540 L AluKar som säljaren haft i drift i tre år. Akvariet är nog några år ytterligare i ålder, dock i helt OK skick.
    När jag köpte det hade det precis varit fyllt med vatten och fiskar. Eftersom det blev lite sent om kvällen sa jag att det var OK att sanden inte var rengjord.
    Transporterade hem akvariet på släpvagn, där det säkrades upp ordentligt. Dagen efter lyfte vi av det från släpet och jag fyllde det med vatten. Ingen läcka - så jag tömdet det igen efter 2 dagar då jag ville göra rent det 100%.

    Sedan fyllde jag det igen - allt helt OK igen. Men igår upptäckte jag att det läcker. Inte så där rinnande, men ändå rejält med droppar.

    Självklart tömde jag det igen - monterade bort BTN bakgrunden och har nu kontrollerat samtliga 8 silikonfogar. De ser helt OK ut - ingen algväxt i silikonet. De bakre sidorna har väl inte lika mycket silikon som de övriga sidorna - och jag misstänker att läckaget kommer därifrån.

    Har läst en del vid olika forum om akvarietätning - men, känner mig så pass okunning på att totalt skära bort allt silikon och foga om det. Så, min fråga är då: ifall jag försöker ta bort lite av silikonet som är på rutorna (som döljs av aluramen) och sedan lägger en ny "list" av nytt färskt glassilikon - tror ni att det räcker?

    Jag resonerar som: Att det inte läckte alls första fyllningen - stod 2 dagar. Sen 2:a fyllningen, och det läckte på dag 4:a.

    Jag har försökt leta efter någon eller något företag här i Linköping som man ev. skulle kunna lämna in det för omtätning - men, inte lyckats. Är det någon här av Zoopets medlemmar som känner till nån eller något företag i Östergötland som kan göra det? Frågade vid en akvarieaffär, men de sa att det blir billigare att köpa ett nytt 540 L än att de ska laga det.

    Alternativt kommer jag att sälja det som GDS/ Terrarium - och sen köpa ett nytt 540 kar.

    Tacksam för alla råd och tips. (Har nog bestämt mig för att jag försöker lägga på med nytt silikon och testa om det inte läcker).

    Läcker det - ja, då blir det att sälja det som GDS / Terrarium.

    /MikBac
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du måste ju först ta redan på var det läcker.
    Du kan ju ställa det på tidningar i ett förråd och sedan ha noga koll på var det börjar läcka, men det är inte helt säker på att detta funkar i ett alukar eftersom vattnet där kan krypa en bit under listen innan det kommer ut.
    Om du inte hittar var det läcker så får du skära helt rent på invändig silikon och limma om.

    Att låta ett företag göra jobbet blir inte billigt eftersom det kräver rätt mycket jobb.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Vad har du att förlora i detta fall? Se det som en utmaning och en erfarenhet rikare. Finns dessutom massor med videos på tuben hur man reparera, silikonar om, bygger akvarium. Att skära bort befintligt silikon är ju inte svårt, bara tidskrävande.
      Börja med att göra som Kjell säger med tidningar. Töm akvariet helt, rengör, köp 10mm frigolit på byggföretag, lägg tidningspapper på frigoliten och ställ sedan akvariet på det. Fyll upp mycket långsamt med vatten samtidigt som du står och bevakar/väntar på första läckdroppen. Du kommer direkt att se vart det börjar läcka där tidningspappret blir blött. Har du tur kanske det räcker med att skära bort/limma om en fog.

      Kommentar

      • MikBac
        • September 2012
        • 39

        #4
        Tack för svaren - ja, jag ser det som en utmaning och har en plan på att göra så. Däremot, idag fick jag reda på varför akvariet läcker. Frugan var inne i garaget och skulle hämta regnskyddet till barnvagnen. Golvet i garaget är något sluttande - så hon hade inte lagt in bromsen på barnvagnen, som med en "duns" studsade in i akvariet. Antar att det kan ha räckt för att orsaka läckan = då akvariet inte alls läckte vid första fyllningen och stod då i 2-3 dygn. Eftersom jag tyckte att gruset/ sanden inte var tillräckligt ren - så tömde jag det under dag 3 - och fyllde det sedan. Och dagen efter, mitt på dan - då hade alltså barnvagnen olyckligtvis studsat in i akvariet. Nu vet jag att vi har en bra försäkring - och läst på lite här i denna artikel:

        https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=247 (se länk infogad)

        Undrar då om samma villkor gäller? Det var ju en plötsligt och oförutsedd skada.

        Jag skall undersöka saken - och om jag då skulle få en ev hjälp från försäkringsbolaget, så kanske de inte väljer att laga det - eller vad säger ni - om nån har erfarenhet?

        Jag känner bara; All tid jag lagt ner - ombesörjt rengöring, sandtvätt, mm - uppstart av filter, ja.. allt tid från att jag hämtade det och ställt det i ordning: den är oersättlig. Så det känns så himla "kämpigt"

        "to be continued"..... Har lite mer än 2 veckor på mig innan fiskarna kommer..hehe

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag har svårt att tänka mig att en "duns" från en barnvagn skulle vara orsaken. Och om det skulle vara orsaken så borde man ju definitivt kunna se en "krosskada" på akvariet. Tycker fortfarande du skall testa.
          Alla försäkringsbolag har olika villkor - det kan t.o.m. skilja mellan olika kontor för ett och samma bolag.

          Lycka till i fortsättningen i alla fall och som man säger - det som inte dödar det härdar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • MikBac
            • September 2012
            • 39

            #6
            Tack Kjell
            Jag tycker också det är lite märkligt, men det finns ett märke på högra sidan i alulisten - men, den måste ju åkt in rätt hårt tycker man ju. Kanske det redan fanns nån sättning - men som höll ända tills "dunsen" kom..

            Jag har nu skurit och svurit å ena sidans alla silikonfogar, men inte tagit bort allt än.. Funderar på om Aluramen "håller ihop" eller om jag måste försöka få tag på stora tvingar som man kan sätta runtom?
            Jag ska imorgon ringa och kolla vad försäkringsbolaget säger.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Ursprungligen postat av MikBac
              ena sidans alla silikonfogar, men inte tagit bort allt än.. Funderar på om Aluramen "håller ihop" eller om jag måste försöka få tag på stora tvingar som man kan sätta runtom?
              Inget du behöver oroa dig för. Aluramen sitter kvar och ihop även om du tar bort allt silikon. Ramen är mest en prydnad och kantskydd för akvariet. Den har inget med akvariets tätning att göra.

              Kommentar

              Arbetssätt...