Lösa "externt" fiklter till 540 Alukar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Lösa "externt" fiklter till 540 Alukar ?

    Nu behöver jag lite input här.

    Skall till med ett nytt filtersystem till 540 Alukaret.

    Trött på innerfilter.

    Förutsättningarna är:
    1. Klassikst ytterfilter kan det inte bli pga platsbrist
    2. Hamburgerfilter tar för stor plats i karet
    3. Droppfilter låter för mycket

    Så, någon sorts slutet system vill det nog till.

    Jag tror att jag kan få till filtreringen med en sorts Top filter. Finns ju färdiga system att köpa.

    Eller en variant som påminner om detta:



    Ett (eller flera rör kan ju antingen läggas uppe på karet, eller ”hängas” under karet.

    Jag är normal väldigt förtjust i grov matta som filtermedia. Men om man kör långa rör, så ser jag eventuellt problem komma när man skall rengöra.

    Tankar om det ? Andra media ?

    Kanske lösas med förfilter som tar upp i princip allt, och därmed så blir rengöringen av ”röret” ytterst sällan, om någonsin ?


    Andra tankar om att lösa filtrering från utsidan ?

    Där jag noga undanber mig förslag om klassiska ytterfilter.

    Rent krasst, det finns 20 cm mellan kar och golv. Och ingen plats vid sidan om. Och nä... jag vill inte byta till annan bänk.

    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kör med förfilter så behöver du inte rengöra så ofta (högst en gång om året i ett normalbesatt akvarie). Filtermattebitarna i röret kan du binda ihop genom att trä en fiskelina genom bitarna - sedan är det bara att dra i linan så kommer alla bitar med ut.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...