Var köper man större akvarium som inte är juwel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Var köper man större akvarium som inte är juwel?

    Hej!
    Jag letar lite smått efter ett större akvarium att flytta över mina snart hemkommna slöjstjärtar efter att de växt till sig.
    Då de är små att de klarar av att bo i mitt 120l akvarium som jag gjort ett rejält dropp/sump filter till.
    Men för att kolla på framtida möjligheter när de växt till sig (om jag nu faktiskt lyckas med de här fiskarna, peppar peppar) så satt jag och försökte googla upp större akvarium på 300-400l att flytta dem till och jag hittar inga andra än juwel akvarium som är långt över min prisklass och man får med filter och annat jag inte behöver.
    Jag har sett att andra här på zoopet har helglasakvarium och/eller andra modeller som ser ut att vara lite mer budget akvarium. Min moster har bland annat ett väldigt stort som hon säger sig ha köpt för en tusenlapp för 20år sen. Jag kollar dagligen på blocket men där säljs bara akvarium med fiskar i eller enorma akvarium jag inte har plats med
    Så min fråga är helt enkelt var man får tag i dessa billigare akvarium?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns ju flera modeller som säljs i akvarieaffärerna. Är man ute efter begagnat så finns Blocket som du skriver så det gäller ju bara att vara uppmärksam om man skall fynda där. Som du skriver så vill dock folk bli av med allt. Kollade just nu på Blocket (i Göteborgsområdet där jag bor) och hittade ett på 450 för 1.500 och ett på 540 för samma pris och det är ju rätt hyfsade priser om de är i bra kondition.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Jag själv bor i uppsala/kalmar områdena beroende på årstid och är ofta väldigt tomt på blocket. Sen måste det "tillfället" passa också då jag måste spara för ett akvarium och ha någon med bil som kan hjälpa mig att köra hem det, så är svårt att ta ett klipp bara sådär.
      Jag vet att det ska finnas auktioner men senast jag var på något sådant tyckte jag det var väldigt dåligt med akvarium och året innan var det ännu sämre. I de affärerna jag varit i och har hittat på nätet finns verkligen bara juwel akvarium om man vill ha mer än 100-200l.
      Borde det inte finnas någon djuraffär som säljer aluminium akvarium (hört att de ska va billigast) eller liknande?

      Kommentar

      • Catchio
        • May 2013
        • 86

        #4
        Har du kikat runt här?


        eller här http://www.cyberzoo.se/akvaristik/ak...nium-akvarium/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ja är det attraktiva saker som säljs på blocket gäller det att kunna slå till direkt och hämta. Sålde en cykel på blocket idag och den låg uppe i 30 minuter innan den var såld.

          Visst finns det aluminiumakvarier som säljs och Imazo (som levererar till de flesta affärer i Sverige) har bl.a. 310, 375, 540 och 720 i sitt sortiment. Men det säljs idag få stora akvarier i Sverige vilket gör att få affärer har dom på lager och istället bara tar in dom på beställning. Sedan vet jag inte direkt om dom är så himla billiga.

          För att hitta något riktigt billigt får man nog vara beredd på att gripa tillfället direkt om det dyker upp på blocket
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • SlöjstjärtsTösen
            • February 2016
            • 131

            #6
            Akvarium - Upptäck ett jättestort sortiment av akvarium hos CyberZoo. Från små till stora akvarier, alla med hemleverans. Säker shopping med vår glasgaranti. Vi har akvarier för alla behov och budgetar.

            Det här är den enda affären jag hittar som säljer såna akvarium, i de djuraffärer jag har i Uppsala finns bara juwel...
            Prisklassen jag har tänkt mig är väl runt 1000-3000 så dessa skulle kunna funka men har ingen aning om hur pålitligt den här nät affären kan tänkas vara

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
              http://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/
              Det här är den enda affären jag hittar som säljer såna akvarium, i de djuraffärer jag har i Uppsala finns bara juwel...
              Prisklassen jag har tänkt mig är väl runt 1000-3000 så dessa skulle kunna funka men har ingen aning om hur pålitligt den här nät affären kan tänkas vara
              Och du har frågat om de kan ta hem. Som jag skrev ovan så har få affärer stora akvarier i lager.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
                http://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/
                Det här är den enda affären jag hittar som säljer såna akvarium, i de djuraffärer jag har i Uppsala finns bara juwel...
                Prisklassen jag har tänkt mig är väl runt 1000-3000 så dessa skulle kunna funka men har ingen aning om hur pålitligt den här nät affären kan tänkas vara
                Cyberzoo är en av de mer seriösa (såvitt jag begriper iaf) på nätet.

                Men det är nog som Kjell säger, skall man ha tag i "större" kar i den prisklassen, så är det Blocket eller liknande som gäller.
                Med den lilla avigsidan att man får vackert hugga till direkt.

                Jag köpte exempelvis mitt 540 Alukar via en annonssida på FB.

                Från det att det var upplagt tills jag var tvungen att bestämma mig..... 10 min...

                Fördelen var att det kostade bara 1000 pesos och var i förvånansvärt gott skick.
                Med diverse extra inköp så var det klart för fiskinköp för cirka 2500 kr.

                Jag vet folk som har köpt 720 Alukar på blocket för 500......

                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Finns en Facebooksida som heter - Akvarister 2.0 Annonser.
                  Kolla på den sidan
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Jag köpte ett större kar - 1125 liter - med aluminiumlister via akvarieaffären. Det kostade en hel del och jag fick vänta då det beställdes.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Finns en Facebooksida som heter - Akvarister 2.0 Annonser.
                      Kolla på den sidan
                      Jag har frågat och fick då bara en juwel katalog visad för mig... Men man kanske uttryckligen ska fråga om aluminium akvarium.
                      Tack för tipset med FB sidan! Ska kolla in den!

                      Kommentar

                      • SlöjstjärtsTösen
                        • February 2016
                        • 131

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson

                        Cyberzoo är en av de mer seriösa (såvitt jag begriper iaf) på nätet.

                        Men det är nog som Kjell säger, skall man ha tag i "större" kar i den prisklassen, så är det Blocket eller liknande som gäller.
                        Med den lilla avigsidan att man får vackert hugga till direkt.

                        Jag köpte exempelvis mitt 540 Alukar via en annonssida på FB.

                        Från det att det var upplagt tills jag var tvungen att bestämma mig..... 10 min...

                        Fördelen var att det kostade bara 1000 pesos och var i förvånansvärt gott skick.
                        Med diverse extra inköp så var det klart för fiskinköp för cirka 2500 kr.

                        Jag vet folk som har köpt 720 Alukar på blocket för 500......
                        Då kan det nog bli lite försvårt för mig att få tag i ett akvarium då jag inte har bil eller någon som kan hjälpa mig flytta ett stort akvarium bara sådär... Får väl snällt spara ihop till de där 3500 cirka som det kostade på cyberzoo.
                        Tack för svaret!

                        Kommentar

                        • SlöjstjärtsTösen
                          • February 2016
                          • 131

                          #13
                          Ursprungligen postat av admin
                          Jag köpte ett större kar - 1125 liter - med aluminiumlister via akvarieaffären. Det kostade en hel del och jag fick vänta då det beställdes.
                          Oj, ja det förstår jag när det kommer till den storleken. Jag hade tänkt mig 222 eller 350 som verkar vara standardstorleken. Det beror även på måtten och vad som kan få plats hemma hos mig

                          Kommentar

                          • SlöjstjärtsTösen
                            • February 2016
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Catchio
                            Förlåt catchio, ditt svar gick mig helt förbi!
                            Ja, cyberzoo har jag kollat in och tror de ligger högst upp på min lista när jag väl ska köpa nytt. Tack!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...