Filterflöde i ett SA kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badpitt
    • December 2015
    • 53

    Filterflöde i ett SA kar

    Jag är pg att starta upp ett 240 liters SA kar där jag tänkte har Fjärillsciklider, tetror och ev pansarmalar. Jag tänker ha grenar, rötter och även ha eklöv på botten som ligger och får förmultna så att fiskarna får något att leta mat i mm. Med akvariet (Juwel Rio 240) ingår det ett innerfilter med ok filtervolym tycker jag men pumpen är märkt med 600 L/timme, räcker det? Först var jag inne på att använda ett ytterfilter på ca 1000 l/timme och använda orginalfiltret som ett förfilter, samtidigt vill jag vill ju att löv mm på botten ligger kvar.
    Senast redigerad av badpitt; 17 July 2016, 09:03.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Det låter lite klent med innerfilter 600 l/Tim, det slammar fort igen. Jag skulle köra på ett kraftigare ytterfilter.
    Löven ligger nog kvar om du riktar utblås och inte lägger löv alldeles intill insug.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #3
      Jag skulle nog nöjt mig med 600l/tim till en början i ett SA-ka av den typen du beskriver. Ev. kan man ju senare för övrigt byta pumpen till en 1000l/tim i Juvelfiltret, vilka funkar väldigt bra för övrigt. Tycker att 600 fungerar riktigt bra i mitt Lido 200.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Håller med Marten64
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #5
          Mitt Lido fungerar fint med originalfilter och belysning som sagt. Visserligen inget SA-kar men det skulle nog inte göra någon skillnad ifall jag bytte fembandsbarb mot dvärgciklider.

          Kommentar

          Arbetssätt...