Filter till 375 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    Filter till 375 liter

    Jag har idag ett 180-liters malawikar med ett Cristal profi e900 ytterfilter men men nu har jag har köpt ett begagnat 375-liters som fiskarna skall flyttas över till. Jag funderar på att köpa ett Eheim ytterfilter då jag vill ha så tyst som möjligt.
    Frågan är om jag skall köpa ett professionell 4-350 och använda tillsammans med det nuvarande
    eller köpa ett professionell 4-600?
    Fördelen med ett 350 + det jag har är att de bägge får plats under akvariet som står på en 50cm hög ställning.
    600 är för hög och får då stå vid sidan om.
    Vad tycker ni? Finns det någon fördel med att ha två ytterfilter eller ett större?

  • Swamp
    • January 2009
    • 88

    #2
    Finns fördelar med två ytterfilter då du kan kombinera med olika slags filtermedia i de båda och bå så vis uppnå olika fördelar som är svårt att få med ett enda. Är jua alltid praktiskt vid rengöring också då du kan rengöra ett och låta det andra gå så du inte tappar alla nyttiga bakterier.

    Sen är det ju alltid praktiskt med ett enda av andra skäl.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vilket blir mest praktiskt vad gäller skötsel för dig?
      Jag hade kört med ett filter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Catchio
        • May 2013
        • 86

        #4
        Tack!
        Swamp, hur tänker du med olika media med olika fördelar?
        Tänker du biologisk kontra mekanisk filtrering eller finns det fler varianter?

        Kommentar

        • Swamp
          • January 2009
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av Catchio
          Tack!
          Swamp, hur tänker du med olika media med olika fördelar?
          Tänker du biologisk kontra mekanisk filtrering eller finns det fler varianter?
          Var länge sen jag var riktigt insatt i alla olika former av filtermedia men ja det var väl lite så min tanke gick. Finns ju i dagens läge en hel uppsjö av olika typer av filtermedia som ska göra olika saker, sen hur mycket av det som är säljsnack och hur mycket som faktiskt har effekt låter jag vara osagt. Men du får ju mer möjligheter att testa med två filter iaf

          Sen är det ju som Kjell skriver, en fråga om vad som är mest praktiskt för dig. Och så har du även den estetiska synvinkeln.

          Lär väl tillägga att jag inte är någon expert på Malawi så låter bli att gå in på specifika filtervarianter av den anledningen.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Har du redan ett filter så skulle jag bygga på med ett extra. Men skulle själv fylla det med filtermatta hellre än de olika övriga materialen. Men satsa på ett större än vad du tror du behöver. Så fort filtret börjar fyllas lite tappar ett klent filter kraft fort.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Catchio
              • May 2013
              • 86

              #7
              Om man jämför Eheim professionel 4+ 350 med 4+ 600 så pumpar det mindre 1050l/h och det större 1250l/h.
              Det större rymmer lite mer media men det processar endast 20% mer vatten/timme samtidigt som det är rankat för ett nästan dubbelt så stort akvarium. Varför är det så?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Inte säkert att detta vad de klassar ett filter för alltid stämmer. Som jag ser det kan man inte ha för mycket filter egentligen. Så all extra volym är bra volym. Mitt största kar hemma är ju bara en aning större än ditt, ett Juwel Vision 450. I det karet har jag Juwels eget på 1000L/tim. och sedan 2 st. Eheim 2075 á 1250L/tim. per filter. Det räcker alldeles utmärkt och om utblåsen riktas rätt blir det bara en mjuk vattenrörelse i karet.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Catchio
                  • May 2013
                  • 86

                  #9
                  Tack! Jag har beställt ett 2075 och filtermatta så får vi se om jag behöver ett till.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av Catchio
                    Tack! Jag har beställt ett 2075 och filtermatta så får vi se om jag behöver ett till.
                    Hur gick det då med dina planer?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Catchio
                      • May 2013
                      • 86

                      #11
                      Det går framåt!
                      Jag köpte ett Eheim pro4+ 600 men på grund av semester mm. så har jag inte satt igång det nya karet ännu.

                      Jag har fyllt filtret enligt denna beskrivning https://www.youtube.com/watch?v=lsAmSD3wVbg
                      med keramikmakaroner i botten för att "slamma upp" skiten, sedan grov, mellan och fin filtermatta och slutligen bakteriemedia över. Jag tycker det känns logiskt trots att det inte är så Eheim har tänkt sig då de har finfiltret sist innan vattnet återvänder till akvariet men då får ju bakterierna jobba med "skitvatten". Vi får se hur det funkar.

                      Sedan ser jag med behållning Aquarium coop:s filmer, bland annat denna om just filtrering https://www.youtube.com/watch?v=SIMNLeXB8Pc
                      Han ägnar sig mycket åt logiskt tänkande och egna mätningar vilket är intressant då man ibland känner sig dum som inte själv lyckats tänka så långt utan tagit andras påståenden för fakta utan att kritiskt granska dom.
                      Du "Bluewing" kör med 3500l/h i ditt kar och det funkar bra men hur mycket "behöver" det egentligen?
                      Senast redigerad av Catchio; 31 July 2016, 17:13.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13138

                        #12
                        Ha ha jisses vilken snackpåse Men han var riktigt kul att lyssna på och jag var underhållen i de hela 45 minutrarna En aspekt som han inte tog upp angående mängden filtermaterial var att om tex 1L filtermatta teoretiskt skulle ha tillräcklig bakterieyta för att rena ett 1000Liters med 1000 neontetror så är det som så att mängden smuts kan täppa till filtermaterialet så mängden filterbakterier som får plats bara blir en bråkdel och då kan man med anledning av detta tex behöva 4L filtermatta...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Catchio
                          • May 2013
                          • 86

                          #13
                          Ja, han svarar inte på allt men vi behöver yta för tillräckligt med bakterier (när det är som sämst eller skitigast) för att omvandla det vi tillför i form av mat, inte akvarievolym, inte antal fiskar etc. Det jag undrar är - hur högt vattenflöde behövs över bakterierna för att de skall hinna omvandla ammonium/nitrit/nitrat utan att halterna blir så höga att fisken påverkas negativt?
                          "Man" säger X ggr vattenvolymen/h men vad basers det på och varför är det olika för olika fiskar? Ex. malawiciklider "skall" ha minst 5, gärna 10 ggr volymen/h. Varför då? Hur stor andel ammonium/nitrit omvandlas vid en passage genom filtret?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...