Startat upp akvarium igen efter långt uppehåll och har lite frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonask87
    • July 2016
    • 2

    Startat upp akvarium igen efter långt uppehåll och har lite frågor.

    Köpte mig äntligen ett nytt akvarium idag efter ett ca 13 år långt uppehåll.
    Denna gången blev det ett 720L, Filter till det är 2x ytterfilter ett aquael unimax 500 och ett fluval fx5 samt ett lite äldre eihem innerfilter och heltäckande lysramp med 4x rör i.

    Så nu till frågorna :

    Filtren borde väl räcka till utan problem ?.
    Lysrören sjunger på sista versen så vad ska man välja för rör när man köper nya ? (Fick med ett gäng ciklider som jag ej känner till vad det är för några då jag ej haft dessa sorter innan)
    Fanns inga värmare till vattnet (där karet står så är det nånstans mellan 19-21 grader året om) är det godkänt eller bör man införskaffa någon form av värmare ? och isf vad för typ av värmare borde man kolla på som är kostnadseffektiv ?, doppvärmare är jag bekant med, men även sett värmare man kopplar ihop med ytterfilter på något sätt ?.
    Hur bör man placera insug kontra utblås på ytterfilterna för bäst effektivitet? samt hur innerfiltret ska monteras bäst ihop med detta ?.

    Tacksam för alla svar och ideer
    Mvh
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Mycket det beror på. Filtren räcker så länge du har en belastning som matchar. Väldigt låg temperatur skulle jag säga. Ska du ha tropiska fiskar blir det svårt. Doppvärmare är bra att använda.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Jag har liknande rumstemperatur men behöver inte någon doppvärmare till mitt 720 kar, lysrören 2xT8 + 2xT5 höjer tempen 4-5 grader, kör igång och prova dig fram.
      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Jonask87
        • July 2016
        • 2

        #4
        Okej, ska iväg till lokala zoobutiken och inhandla lysrör imorgon iaf då 3 ej vill lysa längre .
        Akvariumet är i full drift då jag ej villa ha fiskarna i transportkärlen för länge då de verkade lite dåsiga där i trots syrestenar osv igång hos dem.

        Någon som har åsikter om hur "insug och utlopp" av ytterfilter ska placeras ?. Hade tänkt försöka ha alla i samma hörn och sen ha det invändiga på motsatt sida i karet då det blir lättast att modifiera täckglas och lysramp då.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Om det är tillräckligt med fart på utblåset så brukar jag ha insug och utlopp i samma hörn (utblåset i ovankant, insug långt ner) så att det blir en "rundgång" i akvariet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...