Pump, råd och tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krickan
    • May 2008
    • 72

    Pump, råd och tips

    Ska starta upp ett 260 Liters och bara köra med Sewellia. Har haft dessa förut men då i ett annat akvarium med massa andra fiskar. Men denna fisk är favoritfisken och vill bara köra med denna nu. Men vill köra med ett starkt innefilter, Men någon som har tips på ett sådant? Tänkte även köra med ett pumphuvud för att öka cirkulationen i akvariumet. Men just tips på ett innerfilter som kan fungera bra, och inte alltför dyrt.

    Tacksam för hjälp!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet inte om det är så stor skillnad mellan olika fabrikat. Men visst ett högre wattal och ett högre pris brukar också innebära att pumpen håller kapaciteten över en längre period bättre.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #3
      Det enda jag kan tänka på är eheim poweline XL (2252) ger ju ett bra tryck men jag tycker dem har väldigt lite och för finporig filtematta och sen är ju plasten i filterbehållarna dålig, jag har stora och lilla modellen och på båda har det lossnat bitar... pumphuvudet däremot är ju riktig kvalité!

      Har du inte funderat på att limma dit en liten bit slimline i ena hörnet och klämma dit en riktig bit filtermatta (sk hörnfilter) i stället? Då får du lite kvalité på filtreringen plus att du kan välj en bra pumpskalle i valfri storlek. Eheim compact 2000 är en liten favorit hos mig och är ställbar
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...