ytterfilter till Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    ytterfilter till Diskus

    NU vill vi ha massor med tips på ytterfilter till ett 540 akvarium, vi har ett filter fluval 4 som ett partikel filter. en btn bakgrund fylld med filltermassa, men vi är åxå ute efter ett ytterfilter, men vilket är bäst och driftsäker tycker ni?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    JBL Cristalprofi e1901. Ett kanonfilter.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      För att vara lite krass. Det viktiga är inte själva filtret utan filtermaterialet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        Vad är bästa filtermaterialet ? Vi fick faktiskt i gång vårat 3 år gamla sun sun 2000l/ tim och har då makaroner och hmm kan det vara pimpsten i, bra eller?
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          För egen del så är det filtermatta som är det som gäller. Har det i alla ytterfilter och det är det som finns i alla filterkorgar i JBLs Cristalprofi.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            vilken filtermatta är bäst?
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Hella2
              vilken filtermatta är bäst?
              Den grovporiga. Tror den har PPI10

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Mitt tips är Hydor professional. Riktigt bra tryck i dessa filter, samtidigt som dom har en snygg och vettig design/form.
                External filter for the modern aquarium. An intelligent design conceived to make the most of the space beneath the aquarium, the filter offers maximum perfor...

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  Fick igång mitt 3 åriga sun sun filter / 2000l det blev hur bra som helst
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • Catchio
                    • May 2013
                    • 86

                    #10
                    Jag tar upp tråden om filtermaterial här.
                    I mitt Cristal profi 900 finns tre korgar. Den översta har filtermatta, den mittre något som ser ut som små lecakulor
                    och den nedre makaroner (jag köpte det begagnat och då fanns dessa i).
                    Nu är jag lite skeptisk till dessa kulor och makaroner och funderar på att byta till filtermatta i alla tre korgarna.
                    Är det en bra idé?
                    Jag läser att man ibland använder matta klippt i kuber. När/varför gör man det?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #11
                      Oftast klipper man kuber när utrymmet man ska fylla inte går att få till riktigt med hela bitar ex en bakgrund eller som i mitt fall en eheim classic som inte har filterkorgar och jag hade bara massa mindre filterbitar. Till dina filterkorgar tycker jag du ska kör hela mattor, du reducerar mängden filtermaterial i onödan annars. Det bästa tycker jag är att köra ppi 10 i alla korgar!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Catchio
                        • May 2013
                        • 86

                        #12
                        Tack, då gör jag så!
                        En annan fråga, till mitt senaste akvarium fick jag med ett gammalt vad jag tror är ett Eheim 2252.
                        Det är ju fyrkantigt men innehåller filter som är runda och tar upp max halva volymen.
                        Jag är säker på att Eheim vet vad de gör men varför ser det ut så?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          #13
                          Eftersom vattnet måste kunna flöda runt filtermaterialet så blir det mycket svinn av yta. Därför är innerfilter inte så effektiva som biologiska filter och skulle innerfiltret tillverkas tillräckligt stort för att fungera som ett effektivt biologiskt filter så skulle ingen köpa dem för de skulle ta upp stor en del av akvariet.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Eftersom vattnet måste kunna flöda runt filtermaterialet så blir det mycket svinn av yta. Därför är innerfilter inte så effektiva som biologiska filter och skulle innerfiltret tillverkas tillräckligt stort för att fungera som ett effektivt biologiskt filter så skulle ingen köpa dem för de skulle ta upp stor en del av akvariet.
                            Nja, jag vet inte om de egentligen behöver göras så himla stora. Ett sådant som jag beskriver i Zoopetartikeln om filter https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=175 gick i alla fall 3 år i ett 600 liters med Tanganyika utan att behöva rengöras.

                            Men visst har ytterfilter mer plats för filtermaterial än ett innerfilter, men det viktiga är ju då att man använder ett bra filtermaterial..

                            Sedan en lite annan fråga till hella2 - du skall ha diskus. Skall du då mata med foder som oxhjärta som en del gör som håller diskus. Sådant foder skitar ner oerhört mycket och i så fall rekommenderar jag nog istället ett bra mekaniskt filter och framförallt täta, stora vattenbyten.

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13136

                              #15
                              Du missförstod mig Kjell, jag pratar om kommersiella innerfilter. diy filtret du länkar till har 4,5L filtervolym och det är u mer än många ytterfilter! Men detta gäller inte vanliga innerfilter som befandlas här, eheim 2252 är bland det kraftigaste kommersilla innerfiltret och det har bara en filtervolym på 0.7L.... ovh tror inget filtermaterial kan kompensera upp detta?
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...