Pumpar i akvariet, plågsamt för fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13138

    Pumpar i akvariet, plågsamt för fisken?

    Ja jag har faktiskt lite belägg för det. Har kört ett pickup 200 och ett hangon filter ett tag nu och den senaste månaderna har mina rödmunstetror varit bleka och hållit sig undan. Här om dagen tog jag bort filtrena och ersatte dem med ett ytterfilter och tro på sjutton nu glittrar dem som julgranskulor och är framme hela tiden!!!

    Allt som har ett medvetande uppfattar ju vibrationer och ljud och det ligger ju inte långt borta då att misstänka att pumpar i akvariet kan stressa väldigt mycket.

    Mina andra arter har jag inte kunnat läsa av lika tydligt som rödmunnarna så det kanske finns olika toleranser hos olika arter, men det här är nåt som jag kommer ta på allvar!



    Zoopet R.I.P
    Senast redigerad av åheim; 13 June 2016, 18:18.
    Viva Leo Buscaglia
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja, man skall absolut se till att inte pumparna vibrerar mot glaset för det är ett väldigt obehagligt ljud.
    Sedan låter nog även innerfiltren betydligt mindre än strömmande vatten (som även låter väldigt mycket i naturen)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13138

      #3
      Det är sant. Det finns ju olika habitat, de strömmande lär ju väsnas en del medan sjöar är mer eller mindre knäpptysta.

      Såg en dokumentär om all vår fartygstrafik över haven och en motor monterad i ett metallskrov alstrar ett oändligt oväsen och detta störde speciellt valar och delfiner, stressade dem och störde deras kommunikation. Man har en teori om att strandade valar kan bero på att de flyr oljudet i panik...

      Jag ser det i alla fall som en fördel att ha pumpen utanför akvariet eftersom jag inte vet hur fisken upplever det och det finns ju ingen forskning på fiskar. (I Japan dog späckhuggare i en djurpark utan synlig orsak men tillslut kom de på att filteranläggningen förde oväsen och stressade ihjäl fler av dem. Fast det är ju ett däggdjur och de reagerar lite annorlunda kanske?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ljud fortplantar sig ju rejält i vatten så det skadar absolut inte att ge akt på hur fiskarna reagerar och det är som sagt oerhört viktigt att se till att inte pumpen vibrerar mot glaset.
        Jag har själv aldrig noterat att fiskarna i mina akvarier tagit skada av innerfilter. Har även haft rödmunnar flera gånger.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Min filterkammare är i normalfallet oerhört tyst, men idiot som jag är, så bestämde jag mig för att passa på att rengöra pumpskallen, i samband med att jag tömde filtret på detrit. Nu brôtar den något ofantligt, och kommer antagligen att göra så i en vecka till, innan det bildats lite biofilm på grejerna.
          Däremot kan jag inte se någon skillnad i fiskens färg, eller beteende...

          Kommentar

          Arbetssätt...