Koppar och nitrit mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Persson87
    • July 2004
    • 23

    Koppar och nitrit mm

    Hej där hur i allsigdar får man dän nitrit/nitrat och koppar och andra skadliga ämnen från akvarium vatten. Hjälper det med aktivkol och filtervadd i pumpen och delvatten byte lr måste man göra nåt mer.
    Pierre Persson
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Jo... Nitrit får du bort med hjälp av en bakteriekolonisering i filtermaterialet.
    Nitratnivån sänker du med vattenbyten.
    Koppar och kloramin kan du ta bort med aktivt kol eller vattenberedningsmedel.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Varför tror du att du har fått detta i ditt akvarium. Nitrat är ju inte heller direkt farligt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Persson87
        • July 2004
        • 23

        #4
        Tack jag har ett kar som är ny startat men vad jag än stopar i dör inom en timme så man börjar ju fundera på allt möjligt
        Pierre Persson

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Då bör man först ta reda på vad som är fel.
          Har du mätt nitriten? Nitrit kan det bli i nystartade akvarier om man matar för mycket.
          Har du mätt kopparhalten? För mycket koppar kan det bli om vattenledningsrören och/eller varmvattenberedaren nyligen har bytts i fastigheten.
          Nitrat dör fiskar inte normalt av och det lär inte heller förekomma i ett nystartat akvarium
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Persson87
            • July 2004
            • 23

            #6
            Har tyvär inget att mäta sånt med
            Pierre Persson

            Kommentar

            Arbetssätt...