Lavasten som filter material

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.nockner
    • April 2015
    • 77

    Lavasten som filter material

    Hur pass effektivt är lavasten som filtermedia, i förhållande till liknande media ?

    Har en bunt lavastenar som jag inte använder, skulle kunna krossa dessa till mindre bitar och använda dem i ett av filterfacken.

    Eller är det värt att köpa tex crystal bio media, keramiska medier mm istället ?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag använde lavasten i några hundra akvarier för ett antal år sedan när jag hade en massa akvarier. de funkar bra i början men alltefterhand tätade porerna igen så jag bytte sedan ut lavastenen i samtliga akvarier
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • peter.nockner
      • April 2015
      • 77

      #3
      Vad bytte du till istället ? Är det samma problem med all media av den typen, tex keramiska ringar och liknande.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag minns inte riktigt vad jag bytte till. Felet med lavastenarna var helt enkelt att porerna var för små, dvs de funkar inte på samma sätt som filtermatta med 30PPI funkar sämre än filtermatta med 10PPI.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          små biobollar är väl hyfsat bra..... likaså makaroner (inte uncle bens), båda är ju relativt enkla att rengöra under rinnande vatten


          fast jag tycker grov matta är bäst....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • peter.nockner
            • April 2015
            • 77

            #6
            Okej, det bästa och enklaste är väl filtermatta om jag fattat rätt.

            Har en del sådant liggande hemma också.

            Skall undvika ätbara makaroner =)

            Kommentar

            Arbetssätt...