EHEIM professionel 4+ Tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deckard
    • February 2016
    • 50

    EHEIM professionel 4+ Tips

    Jag köpte mig ett EHEIM professionel 4+ 250 och tänkte dela med mig av ett tips som jag hittade. Detta filter har en "Extender" funktion som gör att man kan skjuta på rengöringen av filtermediat om det är kris med tid ( du kanske ska åka iväg några dagar precis när filtret sätter igen).

    Detta förstod jag inte riktigt vitsen med då det i min värld bara är att bita i det sura äpplet och göra rent filtret när det är dags för det.

    Men sen såg jag ett tips om detta och det var att om man ska göra en större rengöring i akvariet, plantera växter eller något annat som riskerar röra upp en massa skit i vattnet, så kan man använda Extender funktionen tillfälligt för då stängs "finfilter" delen av men inte "grovfiltret", så man sätter inte igen hela filtret



  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Verkar som en vettig konstruktion - tack för tipset
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13138

      #3
      Känns mer som de vill lansera en nu generation och nåt måste ju vara nytt med den modellen och och så krystade man fram detta
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Deckard
        • February 2016
        • 50

        #4
        Jag hade först tänkt välja generation 3, då jag inte tyckte Extender funktionen tillförde något verkligt värde.

        Men det som gjorde att jag valde 4:an var faktiskt att de nu har gått över till Antracit Grått på alla plastdetaljer samt slangar, och detta är i mitt tycke mycket snyggare i akvariet än den traditionella Eheim gröna färgen som har sett väldigt onaturlig ut i alla mina tidigare akvarier.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13138

          #5
          Ursprungligen postat av Deckard
          Jag hade först tänkt välja generation 3, då jag inte tyckte Extender funktionen tillförde något verkligt värde.

          Men det som gjorde att jag valde 4:an var faktiskt att de nu har gått över till Antracit Grått på alla plastdetaljer samt slangar, och detta är i mitt tycke mycket snyggare i akvariet än den traditionella Eheim gröna färgen som har sett väldigt onaturlig ut i alla mina tidigare akvarier.
          Aha jag trodde bilden jag tittade på var svart vit Det var ju faktiskt en bra grej
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Det var ju ett bra tips. Jag har själv ett 4+ 600 men det är helt omöjligt att läsa sig till i manualen om vredet skall stå till höger eller väster för att bypassa filtret. Det verkar som att de infört funktionen men glömt att uppdatera manualen.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Deckard
              • February 2016
              • 50

              #7
              Jag har själv blivit halvgalen på att hitta information om hur vredet ska stå ;( men det stod till vänster från fabrik och så vitt jag kan se på andra bilder så är det så det ska stå om man vill ha fullt flöde genom Finfiltret. Känns lite bakvänt då symbolerna på filtret snarare indikerar att det är avstängt då...men de menar väl att Extenderfunktionen är avstängd med vredet till vänster.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13138

                #8
                Det är ju smått fantastiskt hur eheim helt nonchalerat det massiva missnöjet omkring deras usla användarinstruktioner och har gjort så under alla år!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Deckard
                  • February 2016
                  • 50

                  #9
                  Efter att ha använt filtret ett tag och även gjort rent det en gång så kan jag konstatera att de nya Plastmakaronerna som Eheim skickar med som mekaniskt/biologiskt filtermedia är skräp. Jag var misstänksam redan när jag monterade filtret eftersom den behållaren som de ska ligga i inte har något lock och plasten de valt flyter...alltså flyter alla makaronerna upp och åker omkring i hela filterbyttan när man tar bort den övre behållaren.

                  Blir nog till att införskaffa keramiska makaroner av något slag, Har ni några tips på bra (och billiga) sådana? Jag har Eheims äldre variant liggandes men de är väldigt grova, så arean på dem blir inte så stor.

                  Sedan tog jag en närmre titt på hur den nya Extender funktionen fungerar, och det som den gör, är att helt enkelt öppna upp en liten förbifart runt den vita vadden som de tycker att man ska använda. Jag trodde att den kopplade förbi hela den övre behållaren men så är inte fallet. Förmodligen smart eftersom man annars riskerar kväva bakterierna i den byttan om man stryper ner flödet. Men jag brukar köra utan vadd i Eheims filter och istället antingen byta ut vadden mot filtermatta eller helt enkelt strunta i vadden och fylla på mera av annat media, och då försvinner hela vitsen med extenderfunktionen ;(

                  Annars är filtret som brukligt med Eheim enkelt att öppna och stänga, och tyst, väldigt tyst faktiskt

                  Kommentar

                  • Deckard
                    • February 2016
                    • 50

                    #10
                    Jag svarar på min egen fråga efter att ha googlat runt en massa så verkar det som att Sera Siporax är det jag letar efter, ungefär som Eheim Mech men även poröst så det funkar som Biofilter också.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...