Timertider till lyslöret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensklas
    • April 2016
    • 72

    Timertider till lyslöret

    Hoppas min fråga platsar i övrigt-kategorin.

    Har nu timer på lysröret till akvariet på vardagar 14:30 till 22:00 på vardagar.
    På helgen har jag 10:00 till 22:00

    Tänker att inte ha allt för länge i onödan utan så mycket det går då vi själva ser det, men påverkas fiskarna av mina lite oregelbundna tider?

    Spelar det nån roll?

    /Jens
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Fiskarna bryr sig nog inte så mycket för det kommer väl in ytterbelysning i rummet där akvariet står, men växterna och algtillväxten kan påverkas. Jag hade nog kört 14:30-22.00 alla dagar eller kanske 13.00-22.00
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag kör som Kjell säger i mitt akvarierum. Funkar kanon.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • jensklas
        • April 2016
        • 72

        #4
        Tackar och bugar!

        Kommentar

        • Deckard
          • February 2016
          • 50

          #5
          Vad tror ni om att man delar upp tiden, sett att en del gör så och provar detta just nu själv. Har belyst mellan 10-13 och sedan igen mellan 15-22. Detta för att det passar bäst med mina arbetstider och då kan jag titta till akvarierna med belysningen på som är en klar fördel

          Kommentar

          • jensklas
            • April 2016
            • 72

            #6
            Ursprungligen postat av Deckard
            Vad tror ni om att man delar upp tiden, sett att en del gör så och provar detta just nu själv. Har belyst mellan 10-13 och sedan igen mellan 15-22. Detta för att det passar bäst med mina arbetstider och då kan jag titta till akvarierna med belysningen på som är en klar fördel
            Har tänkt samma tanke, dela upp dygnet lite. Men jag började med att dra ner lite på helgtiderna

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Många gör som ni funderar nu och får ett utmärkt resultat. Andra hävdar att fisk och växter funkar något sämre. Testa.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Deckard
                Vad tror ni om att man delar upp tiden, sett att en del gör så och provar detta just nu själv. Har belyst mellan 10-13 och sedan igen mellan 15-22. Detta för att det passar bäst med mina arbetstider och då kan jag titta till akvarierna med belysningen på som är en klar fördel
                Hörde nyss något växtföredrag (minns inte vem det var) som hävdade att det var bättre för växterna att dela upp tiderna. Claus Christensen (en av världens främsta växtexperter) säger att det är helt OK (varken bättre eller sämre) för växterna att köra i 2 intervall. Så att det skulle vara bättre vete sjutton, men sämre är det i alla fall inte.

                Dock så utgår jag ifrån att akvariet inte står i ett mörkt rum utan att dagsljus kommer in för om det blir kolmörkt är det inte bra för fiskarna
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Deckard
                  • February 2016
                  • 50

                  #9
                  Jag lusläste Tropicas råd om allt möjligt och de rekommenderar inte att man delar upp tiden..de förklarar inte närmre varför, men de borde ju veta rätt så bra hur växter vill ha det kan man tycka...
                  Mina akvarier står i en källare så det blir tvärmörkt även mitt på dan så det är nog inte bra att släcka ner helt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Deckard
                    Jag lusläste Tropicas råd om allt möjligt och de rekommenderar inte att man delar upp tiden..de förklarar inte närmre varför, men de borde ju veta rätt så bra hur växter vill ha det kan man tycka...
                    Mina akvarier står i en källare så det blir tvärmörkt även mitt på dan så det är nog inte bra att släcka ner helt.
                    I så fall har Tropica ändrat sig eftersom Claus Christensen som jag nämnde ovan ju var VD på Tropica.

                    Sedan som sagt - om det nu är tvärmörkt i rummet som du skriver så är det inte så lyckat ur fiskarnas synpunkt att släcka ner helt.

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • jensklas
                      • April 2016
                      • 72

                      #11
                      Vi får hoppas det inte blir några tråkiga konsekvenser av att dela upp tiderna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...