Nytt lysrör Sylvania aquastar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensklas
    • April 2016
    • 72

    Nytt lysrör Sylvania aquastar

    Ska byta mitt standardlysrör till ett Sylvania aquastar (googlade lite och det verkade poppis). Kommer ju märka eventuell skillnad. Men ni med mer erfarenhet, kan jag förvänta mig stor skillnad vad gäller fiskarnas färger?

    Tycker de ser väldigt annorlunda ut hemma jämfört med i butik.

    /Jens
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I de akvarier jag har lysrör så har jan en kombination av Sylvania Aquastar och Sylvania Gro Lux och jag är nöjd.
    Om din belysning förändras beror ju på vilket rör du hade tidigare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jensklas
      • April 2016
      • 72

      #3
      Jo det är klart. Har egentligen ingen aning, men jag antar lite att det är ett billigt standardlysrör typ. Lyser upp bra, men känns väldigt vitt ljuset.

      Köpte ett eheim mp aquastar-akvarium som jag sett i alla 4 zoobutiker vi har där jag bor. Verkar vara väldigt vanligt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Som ensamt rör hade jag nog valt Sylvania Grolux istället för det har ett lite lägre Kelvintal (ger ett varmare ljus) än Aquatsar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jensklas
          • April 2016
          • 72

          #5
          Ok, jag ska prova att följa ditt råd.

          Stort tack!

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            rekomenderar varm att ha en reflexor på om det är en svart kåpa på 54an.. =) det blev super bra när jag gjorde så

            Kommentar

            • jensklas
              • April 2016
              • 72

              #7
              Damen ville tyvärr ha vit kåpa.. Men tack för tipset. Ska kolla upp ändå

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Aquastar eller Gro Lux om man bara kan ha ett rör ger två skilda uppfattningar och effekter i karet.

                Star har högre Kelvin, vilket ger ett mer blåvitt, lite krispigt intryck.

                Gro ger ett lite lummigare och varmare intryck.

                En del blommor skiter i om det är mer blåvitt ljus. Undantag finns, men generellt så höga blommor ex Vallar, växer lika bra i blåvitt som varmare ljus.
                En del blommor, tycker det är tråkigare med blåvitt ljus. framför allt de som normalt är mer buskiga av sig.

                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  En del blommor skiter i om det är mer blåvitt ljus. Undantag finns, men generellt så höga blommor ex Vallar, växer lika bra i blåvitt som varmare ljus.
                  En del blommor, tycker det är tråkigare med blåvitt ljus. framför allt de som normalt är mer buskiga av sig.
                  Off topic - men var har du fått denna info från?

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Off topic - men var har du fått denna info från?

                    Ifrån ett par goda vänner som är en så kallade växtnördar.

                    Såvitt jag kan se på alla de vallar jag har haft så bryr de sig inte dugg om ljuset är blått / rött / vitt. De växer hejvillt iaf. Bara mängden (Watt eller lumen) är vettig.



                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Tycker det låter märkligt och jag har inte tidigare hört några växtexperter säga detta.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • jensklas
                        • April 2016
                        • 72

                        #12
                        Bytte till grolux igår. Vilken skillnad. Passar mig utmärkt. Blev ett varmare rödaktigt sken. Framförallt det röda på fiskarna blev mycket starkare.

                        Tack för tipset!
                        Senast redigerad av jensklas; 21 April 2016, 11:29.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...