Yngel och räksäkra Juwels innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Yngel och räksäkra Juwels innerfilter

    Jag har en mindre Endlers-"odling" i ett 180L Juwel. Det karet körs barebottom dvs. utan grus. Det är en mängd Endlers och några Aminoräkor för att ta hand om ev. skräp. För att yngelsäkra filtret har jag skjutit in stavar av filtermatta undertill. Klippt till en fyrkant av grov filtermatta och monterat den högst upp i filtret bakom ytinsuget och sedan satt med hjälp av små plastpinnar en platta av grov filtermatta för sidoinsuget.
    Du ser på bilderna hur jag har gjort. Jag har inte ansträngt mig för att få det snyggt utan enkelt och funktionellt.

    Här ser du hur den övre filtermattan är monterad.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2460.jpg
Visningar: 242
Storlek: 246,3 KB
ID: 2354410

    Här syns sidomattan och stavar som är inskjutna undertill.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2469.jpg
Visningar: 191
Storlek: 217,6 KB
ID: 2354411

    Så här blir det när du ser det komplett.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2468.jpg
Visningar: 183
Storlek: 254,8 KB
ID: 2354412

    Det var allt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • RoffePoffe

    • August 2012
    • 88

    #2
    Det där var smart. Skall testa att göra så på mitt Lido 200 när jag skaffar räkor. Guppy-yngel tycker jag inte verkar ha några problem. Däremot ancistrus, det brukar man få rensa från filtret efter hanen har släppt ut de små. Provade tidigare att sätta nylonstrumpa för den övre ingången men det funkade inte alls. Vattennivån sjönk rejält där inne och det verkade inte vara bra. Skall prova med en kudde till på toppen. Bra tips

    Kommentar

    • Deckard
      • February 2016
      • 50

      #3
      Sitter det inte ett insug till på sidan? liksom mellan glaset och filtret, kanske osannolikt att yngel kommer in dit men om det ska vara säkert så, kanske det behövs något där också

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ursprungligen postat av RoffePoffe
        Det där var smart. Skall testa att göra så på mitt Lido 200 när jag skaffar räkor. Guppy-yngel tycker jag inte verkar ha några problem. Däremot ancistrus, det brukar man få rensa från filtret efter hanen har släppt ut de små. Provade tidigare att sätta nylonstrumpa för den övre ingången men det funkade inte alls. Vattennivån sjönk rejält där inne och det verkade inte vara bra. Skall prova med en kudde till på toppen. Bra tips
        Kul att du kan få användning för idéerna, Roffe. Hör gärna av dig när du testat.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ursprungligen postat av Deckard
          Sitter det inte ett insug till på sidan? liksom mellan glaset och filtret, kanske osannolikt att yngel kommer in dit men om det ska vara säkert så, kanske det behövs något där också
          Jo men det är inte möjligt att få in något där. Glipan är under 1 mm. Har man så extremt små yngel dras de säkert in i de grova filtermattorna också. Då är det bättre att ha filtret avstängt och köra med luftdrivet innerfilter eller liknande tills de växt till sig.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...