Vad har ni för lysrör i era Juwel akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deckard
    • February 2016
    • 50

    Vad har ni för lysrör i era Juwel akvarier?

    Jag gillar ett mera "vitt" naturligt dagsljus och jag har haft 2*15W T8 Sylvania Aquastar + Daylightstar i mitt Lido 100.

    Jag har haft mest Malawi/snäckskalslekare och malar innan så det har inte haft så stor betydelse hur växterna har mått, för det har jag nästan inte haft några, men nu kör jag SA med Ramirezi/Ottosar och även tänkt klämma i en grupp Corys om jag kan hitta Concolor som jag gillar skarpt. Och det visade sig snart att mina gamla rör var just det...gamla, bara alger och ingen planttillväxt...

    Bytte rampen nu till en T5 för att få lite mera ljus och då ingick deras 2*24W High-Lite Day som skulle ge "Natural colors" , men allting fick ett märkligt grönt sken, inte alls som dagsljus i mina ögon.

    Åkte och köpte ett Colour som ger mera rött/blått, var orolig för att det skulle se onaturligt rosa ut, men det blev faktiskt riktigt bra tillsammans med Day varianten.

    Vad har ni? och hur uppfattar ni att det blir för något slags ljus? Väldigt subjektivt , jag vet , men ändå intressant att höra lite om vilka kombinationer ni har och varför.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad har dina rör för färgtemperatur (Kelvin)?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Deckard
      • February 2016
      • 50

      #3
      Juwel Day 9,000K
      Juwel Colour 6,400K

      Egentligen tror jag att Juwel Marine på 15,000K skulle vara mest lika de jag hade innan och så som jag vill ha det, men de har inget rött knappt alls i spektrat så jag tror inte det skulle funka så bra med växter.
      Senast redigerad av Deckard; 15 April 2016, 08:28.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tycker att färgtemperaturen i de 2 rör du har verkar OK. 15.000 kommer att ge ett alldeles för blått och onaturligt ljus (som inte heller är bra för växter)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bigfluff
          • April 2011
          • 12

          #5
          Jag har 2 st Arcadia Plant pro T5 i mitt juwel kar. Tycker dom funkar bra och dom finns i juwel längder med.

          Kommentar

          • Deckard
            • February 2016
            • 50

            #6
            Ursprungligen postat av Bigfluff
            Jag har 2 st Arcadia Plant pro T5 i mitt juwel kar. Tycker dom funkar bra och dom finns i juwel längder med.
            http://www.arcadia-aquatic.com/plant...mp-t5-compact/
            Var köpte du den? Och vad kostade dem? Verkar mycket intressant, tack för tipset

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Har samma som du i alla mina Juwelkar dvs. Daylite-Color-kombo, men prövar nu att skifta i ett kar till SERA Led X-Change:
              Hochwertige Produkte für Aquaristik, Terraristik & Gartenteich: ✔Fischfutter ✔Aquarienzubehör ✔Gartenteichzubehör ✔Terrarien. ▶ Jetzt entdecken!

              Fungerar det bra med dessa så skiftar jag till dessa successivt i samtliga kar. Jag ser det som ett test.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bigfluff
                • April 2011
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av Deckard

                Var köpte du den? Och vad kostade dem? Verkar mycket intressant, tack för tipset
                Jag har för mig jag köpte mina på Akvarielagret och kommer inte ihåg vad dom kostade. Har haft dom i nåra år nu så kanske börjar bli dax att byta ut dom. haha

                Kommentar

                • Deckard
                  • February 2016
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Har samma som du i alla mina Juwelkar dvs. Daylite-Color-kombo, men prövar nu att skifta i ett kar till SERA Led X-Change:
                  Hochwertige Produkte für Aquaristik, Terraristik & Gartenteich: ✔Fischfutter ✔Aquarienzubehör ✔Gartenteichzubehör ✔Terrarien. ▶ Jetzt entdecken!

                  Fungerar det bra med dessa så skiftar jag till dessa successivt i samtliga kar. Jag ser det som ett test.

                  Om jag förstår det rätt så är Led rören kortare? med en adapter? Hur blir ljuset då, sprids det bra i karet ändå? Har de egen drivkälla och vad kostade dem?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Deckard: Det stämmer att rören är kortare (1120 mm) och att den adapter man sätter i bägge ändarna sedan ger korrekt totallängd.
                    Ljuset ska spridas bra då LEDsen ligger placerade ungefär i mitten i lysröret och sprids i en vid vinkel. Vid test i butiken upplevde jag det som att LED spreds i ca 180 grader. Men vi får se när de sitter på plats. De har en egen drivkälla. Med 4 lysrör, adaptrar, 2 st. dimmers/timers (som inte är nödvändiga för att få ljus), ballaster, strömkällor, extrakablar så blir det runt 4500:- för det karet. Håller de som tänkt i ca 10 år så blir besparingen minst 7500:- jämfört med ordinarie lysrörsbyten under samma tid.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Det sägs att man inte behöver byta T5 rör så ofta,jag byte nu i ett av karen efter 12 månader och vilken skillnad det blev, väldigt mycket ljusare,är Juwel rör.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...