köpa ett akvarium i drift

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultify
    • April 2016
    • 5

    köpa ett akvarium i drift

    hej
    funderar på o köpa ett akvarium i drift. hur flyttar man enklast vatten i dunkar o inredning i hink.
    hur sätter man upp det på bästa sätt igen hur mkt vatten behöver man ha mä för att fiskarna ska klara sej?

    Mvh H
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Det finns säkert många sätt att flytta akvariet men jag kulle göra så här: Fyll en behållare med akvarievattnet, typ en hink och håva upp innevånarnas i den. Gör likadant med växterna. Övrig inredning tas ur och sätts i en balja. Ta sedan ur sanden och tvätta den ordentligt samt rengör hela akvariet. Om det finns ett filter så rengör inte det då det är fullt av nyttiga bakterier. När du sedan sätter tillbaka allt efter flytten så finns det tillräckligt med bakterier och mikroorganismer för att akvariet ska komma i balans ganska snart. Du behöver alltså inte spara gammalt akvarievattnet förutom det som fiskarna är i under flytten./ Johan

    Kommentar

    • hultify
      • April 2016
      • 5

      #3
      okej ungefär som jag har tänkt. finns det ingen fördel med o spara några delar vatten?

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Nej det är det inte men du kan ju mata fiskarna lite försiktigt första veckan innan allt kommit igång. /Johan

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Nu får du ju akvariebakterier med på köpet så ta vara på dem så behöver du inte tillsätta bakterier på flaska!

          Kommentar

          • hultify
            • April 2016
            • 5

            #6
            jag har nu tvättat allt utom pumparna dom torka jag bara av mä svamp då dom va sketna.
            jag hade även i vatten berednings medel.

            när kan man släppa i fiskarna. ?

            har dom för tillfället i en balja mä en luftpump utan filter

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Om vattenvärdena är OK kan de släppas i tämligen omgående
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...