Eheim---- skräp ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Eheim---- skräp ??

    Alltså, alla säger att Eheim är bra grejer. Håller länge. osv

    Men jag vet inte.

    Plockade fram en eheim pump, liten grön sak.

    Den startade inte. Demonterade den. Rengjorde. Inga synliga trasiga delar.

    Men den ville inte. Så sent som i november gick den.


    Tur jag har kvittot kvar från 1986 !!

    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Undrar om garantin fortfarande gäller?

    Men kan i viss mån hålla med om att Eheim har blivit sämre (jämfört med hur de var förr) men orsaken till det är nog i första hand konsumenterna själva. Dvs folk i gemen tittar idag i första hand på prislappen och det går helt enkelt inte längre att tillverka produkter som håller i alla evighet och som Svensson själv kan reparera om något skulle gå sönder. För att överleva måste också Eheim tillverka slit och släng varor - och även om deras pumpar ligger i det övre kvalitetssegmentet (jämfört med konkurrenterna) så är de inte så bra som de var förr.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      När jag drog igång 310-litaren köpte jag en Eheim Jäger-värmare. Den lämnade in totalt efter lite mindre än två år, vilket förvånade mig lite...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13138

        #4
        Var de bättre förr? Jag tänker nu på 2048 och 2252. Dessa har ju en så pinsamt dålig kvalité på plasten så de borde skämmas, båda mina har ju spruckit både på pumphuvudet och filterbehållarna... var plasten i dessa bättre förr? Deras aquaball, där är det kvalite på plasten kan jag lova, likaså på pickup modellerna!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Var de bättre förr?
          Jag är nog lite äldre än du - så förr för mig är nog minst 20 år tidigare än förr dig

          Jag tänker på de Eheimpumpar som man plockade isär och bytte lager, packingar etc. etc. på. Affärerna hade på den tiden flera hyllmeter med reservdelar till Eheimpumparna

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            ...Jag tänker på de Eheimpumpar som man plockade isär och bytte lager, packingar etc. etc. på. Affärerna hade på den tiden flera hyllmeter med reservdelar till Eheimpumparna
            Med andra ord var det oerhört mycket bättre förr!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods

              Med andra ord var det oerhört mycket bättre förr!
              Absolut

              Dock så är detta väl tidens anda när det gäller teknik. Förr köpte man saker som skulle hålla länge, idag skall allt ha en kort livslängd
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Deckard
                • February 2016
                • 50

                #8
                Plast rent generellt var ju "bättre" förr om man ser till hållbarhet men då fick man ju också lov att stoppa i vad skit som helst i plasten...de moderna lite mindre miljöfarliga plasterna ( jag vägrar kalla något för miljövänligt som kommer från en kemikaliefabrik...) håller sämre än förr. Så, ja, det var nog bättre förr

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Deckard
                  Plast rent generellt var ju "bättre" förr om man ser till hållbarhet men då fick man ju också lov att stoppa i vad skit som helst i plasten...de moderna lite mindre miljöfarliga plasterna ( jag vägrar kalla något för miljövänligt som kommer från en kemikaliefabrik...) håller sämre än förr. Så, ja, det var nog bättre förr
                  Om det nu är så kan väl det kompenseras med att en pump förr höll i 20 år, idag i 2 år

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Jag kör mycket med Eheim 2252 - Vill påstå att de är sig lika. De är grymt bra tycker jag.

                    Största skillnaden är att jag betalade 750 kr för 25 år sedan och ca 1100 idag.
                    Senast redigerad av admin; 31 March 2016, 16:42.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Jag har ett Eheim ytterfilter som snart är fem år,kanske bäst att köpa nytt då

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13138

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Jag har ett Eheim ytterfilter som snart är fem år,kanske bäst att köpa nytt då
                        Ja låsspännena kommer ge med sig när som helt och hela karet forsa ut på golvet... Jalla jalla

                        Men allvarligt eheim har väldigt svaga slanganslutningar och går de av så gör dem det utan förvarning, jag vet detta av erfarenhet
                        Senast redigerad av åheim; 01 April 2016, 15:25.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Du menar att dom kan bli utmattade ?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13138

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Du menar att dom kan bli utmattade ?
                            ja precis! Du vet liksom i midjan på slangfästet. den bara vek sig när jag ställde tillbaks det efter en light rengöring. var en eheim classic
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Mitt är ett Eheim PR0 II 2028 som har en lite annan konstruktion men man vet ju aldrig,Classic har tidigare varit det bästa filtret på marknaden så det var ju synd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...