Råd till Juwel 450 vision, ljus och filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jalapan
    • September 2014
    • 29

    Råd till Juwel 450 vision, ljus och filter

    Hej!

    Jag har ett Juwel 450 vision.

    Jag börjar tröttna lite på det , dels kan jag inte köra alla 4 lysrör utan får endast köra 2st och de andra på timer nån timma bara om dagen, annars blir akvariet 30+grader.

    Funderar på att byta ut mina juwel till LED. Om jag fattat rätt så kan man köpa Sera LED Xchange, någon som har råd och tiås om detta? hittar inte riktigt all information jag behöver..

    Nummer två är juwels innerfilter, jag är trött på skiten, yngel fastnar i filterbehållaren och under ibland men tycker att pumpen inte rikigt håller måtten när filtrena inte är sop rena.

    Jag har kompletterat med ett eheim experience (400l/h) och på den sitter eheims UV filter.

    Vad ska jag ta mig till med akvariet?

    Ska jag riva ut innerfiltret och satsa på något bättre ytterfilter tex fluval fx6 eller eheim professional 4+ (vilken model skulle jag välja? vill ju gärna ha uv filter påkopplat med, eheim ligger bra till då).

    /Mvh Jalapan
  • Deckard
    • February 2016
    • 50

    #2
    Hur varmt har du i rummet där akvariet står? 30grader från bara belysningen är ju tufft att hantera. Om jag var du så skulle jag ta bort Juwelfiltret helt eller bara ha en cirkulationspump i med någon grov matta för att inte ynglen ska åka in i pumpen, borra ett större hål i behållaren så kan de simma ut själva.

    Har du provat att lämna en lucka öppen? Avdunstningen sänker tempen massor, plus att värmen från belysningen inte stängs inne ,men du får ju såklart fylla på vatten lite oftare och det blir lite lukt och fukt i rummet istället

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Visar din termometer rätt ?

      Kommentar

      • Jalapan
        • September 2014
        • 29

        #4
        Termontern är det inget fepå, jag har 2st för att vara på säkra sidan. och öppet lock är inget alternativ då katterna är förtjusta i akvariet, men tack iaf

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Har två stycken Vision 450 men kör med olika tändning F>B>F+B>B>F (F= Främre rampen, B=Bakre rampen). Det har sedan en kort tid tillbaka börjat produceras SERA LED-rör till den 54w längd som du och jag har. Första omgången blev snabbt slutsåld och därför får vi vänta ett tag på det.
          Skälet till att jag har växelvis tändning är ff att det blir för ljust annars och det blir tjockt med grönalger i karet.
          I det ena karet har jag ca 25 grader och i diskuskaret 28. Alla täckta kar där lysrör med reflektor sitter nära vattenytan blir ju varma.
          Jag kommer själv att byta till SERA LED på alla mina Juwel, men inte pga värmen primärt utan för att jag med dimmer kan välja en ljusstyrka som passar fisk och växter.
          Men undrar som Deckard hur hög rumsvärme du har.

          Många som kör med internfiltret märker ju att det filtret enbart räcker för en relativt låg fiskbelastning. Jag för min del har Juwels innerfilter + JBL e1901 i ena karet. I det andra har jag innerfiltret + 2 st. Eheim 2075. Fördelen med det arrangemanget är att jag har 2 till 3 filter med pågående nitrifieringsprocess. Gör jag rent ett filter så står ändå det andra för en fortsatt maximal nedbrytning. Jag har dessutom gjort så att jag fyllt Juwels innerfilter med tillklippt grov filtermatta. Så det är långt mellan rengöringstillfällena där.
          Om du nu verkar ha lackat ur helt på innerfiltret, varför tar du då inte bort det?

          Men varför har du satt in så litet innerfilter? Menar inte att ifrågasätta dig utan det är en undran. Ju högre fart vattnet har genom filtermassan desto fler bakterier kan då syresättas. I mina två så är det 1500+1500+1000 dvs. 4000 l/tim. i det ena och 1000+1900 dvs. 2900 l/tim. i det andra. För min del tycker jag filtreringen är nästan i underkant. Du har idag förutsatt att du har Juwels originalpump 1000+400 dvs. 1400 L/tim. Om du behåller innerfiltret är rådet att antingen enbart köra med grova filterklossar som får bli tätare av avfallet efterhand. Då får du bättre genomströmning i det filtret. Eller ta bort det med en stark fiskelina som du använder för att "såga" bort silikonlimningen med.
          Senast redigerad av Bluewing; 29 March 2016, 07:43.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Jalapan
            • September 2014
            • 29

            #6
            Hej Bluewing!

            Tack för ett bra svar.

            Jag har ganska varmt hemma, inget som jag kan göra något åt, funderar på att skaffa AC.

            Funderar på Sera LED jag med, men jag vet inte riktigt vilka lysrör jag skall ha finns ju så många att välja mellan. Jag har mollys, silverhaj och mycket malar och några praktbotior.
            Lagom med växter(Mycket javaormbunke samt anubias). kan du ge några tips på vilka led rör jag borde köpa? (4st totalt).

            Det där med innerfilter var ju en bra ide, tycker du jag ska byta ut alla filterpatroner mot juwels grova blå?

            Anledningen att jag har så klent ytterfilter är för det inte var ämnat för det akvariet utan mitt 110L som jag inte använder längre, och jag satte in det som ett extra skydd/extra filtrering.

            Jag funderar på vilket av eheims ytterfilter jag ska byta till, tänkte även behålla innerfiltret.

            valet står mellan "professionel 4e+ 1500l/h , professionel 4+ 600 1250l/h eller professionel 3 600 1250l/h

            Har du råd om vilket jag borde köra med? ekonomiskt bryr jag mig inte.

            /Mvh Jalapan

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              När det gäller filtret är rådet enkelt dvs. satsa på det största du får plats med i skåpet under akvariet. Sedan beror nog rådet lite på hur ljudkänslig du är. Bästa styrkan som ryms i skåpet är JBLs Cristalprofi e1901. Det filtret är urstarkt, högt och smalt och utrustad med filtermattor från start. Det står dessutom på hjul så det är hur lätt som helst att draur det ur skåpet. Men det är inte knäpptyst. Upplever som att det levererar det det ska. Lätt att underhålla. Har du däremot en hörsel som min kvinna, som kan höra en mygga släppa sig en mil bort, då är det inget för dig. När det gäller det tystare Eheim så är de medföljande filtermaterialet så där. Eheim skickar med en vaddlösning som gör vattnet tokrent i 2-3 veckor. Sedan börjar det becka igen tills det tar stopp. Så väljer du Eheim så byt gärna ut flera av korgarnas innehåll mot en tillklippt filtermatta som du pressar ner i korgarna. Men gällande Eheim så ju starkare desto bättre.

              Återkommer om färgval för SERAs LED.

              Som svar på frågan om innerfiltret så kör bara med grova filterklossar, men bered dig på att det ibörjan blir en del partiklar i vattnet innan det börjar bli fyllt. Du kan göra så att du " fluffar till" lite filtervadd och trycker ner det överst istället för orginalvaddfyrkanterna.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                När det gäller SERA LED X-Change så är det Daylight Sunrise som är det mest dagsljuslika röret. Cool Daylight är rejält isblått och förstärker allt blått i karet. Många som kör salt, en del med Malawi med mycket blå toner kan ibland välja sådana rör. Plantcolor Sunrise är å andra sidan mer ett "växtrör" och drar mer åt det röda hållet. Du kan också välja att t.ex. ha ett Daylight Sunrise längst fram och ett Plantcolor Sunrise direkt bakom det. Sedan göra lika i nästa ramp. Men med de fiskar och växter du har är det kanske inte aktuellt. För egen del tror jag det blir Daylight Sunrise i alla hållare. Sedan en dimmer per ramp så att jag kan justera ljusstyrkan som jag vill per ramp.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Jalapan
                  • September 2014
                  • 29

                  #9
                  Hej Bluewing!

                  Beställda Sera LED X-change idag. finns i lager hos cyberzoo. totalkostnad för 4 daylight sunrise + 2 dimmrar + adaptrar + 2 tripple cables och ballaster blev 4500kr.

                  Borde komma på måndag, ska bli skönt o ha en vettig dimmer med allt positivt till.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jalapan
                    Hej Bluewing!

                    Beställda Sera LED X-change idag. finns i lager hos cyberzoo. totalkostnad för 4 daylight sunrise + 2 dimmrar + adaptrar + 2 tripple cables och ballaster blev 4500kr.

                    Borde komma på måndag, ska bli skönt o ha en vettig dimmer med allt positivt till.
                    Tror det får bli samma shoppinglists för mig också, Jalapan
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Jalapan
                      • September 2014
                      • 29

                      #11
                      Sera Led kittet på plats!

                      Är väldigt nöjd. Det enda negativa är att det är lite mycket pill med att få dit adaptrarna tycker jag, men det gick med tålamod.

                      Nästa steg är ytterfilter och jag är fortfarande kluven.

                      Jag är ju en förespråkare av UV filter, på gott och ont kommer bli EHEIM reeflexUV 800

                      Jag kommer köra eheim ytterfilter och 3e serien men jag har inte bestämt mig ang storlek. mitt största orosmoment är om slangarna får plats i juwel vision 450's "hål" i toppen med LEd kablarna också. 4 kablar totalt .

                      Tänkte att du bluewing borde veta.. Eller finns det någon annan smart lösning?

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        Jag har liknande kar och tycker också det blir lite varmt, runt 27 grader, i karet. I mitt fall står bakre luckan öppen. Man kanske kunde borra lufthål som man sätter nät på?!

                        Hursomhelst, du tycks ha löst det problemet.

                        Jag har kört med originalfiltret sen uppstart i januari och fastän jag har mycket fisk, mycket växter och matar mycket så orkar filtret med. Jag byter den vita filtervadden vid varje vattenbyte. Resten får vara som det är.
                        Senast redigerad av Robot; 06 April 2016, 22:03.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jalapan
                          Sera Led kittet på plats!

                          Är väldigt nöjd. Det enda negativa är att det är lite mycket pill med att få dit adaptrarna tycker jag, men det gick med tålamod.

                          Nästa steg är ytterfilter och jag är fortfarande kluven.

                          Jag är ju en förespråkare av UV filter, på gott och ont kommer bli EHEIM reeflexUV 800

                          Jag kommer köra eheim ytterfilter och 3e serien men jag har inte bestämt mig ang storlek. mitt största orosmoment är om slangarna får plats i juwel vision 450's "hål" i toppen med LEd kablarna också. 4 kablar totalt .

                          Tänkte att du bluewing borde veta.. Eller finns det någon annan smart lösning?
                          I mitt kar får in/ut-slangarna plats plus 2 sladdar i normaltjocklek i urgröpningen/kanalen för tillbehör i övre vänstra bakre hörnet. Blir det för tight så sågar du bort en liten bit i bakersta luckan precis vid kanalen så blir det mycket gott om plats där. Har ju själv ett 3:e filter vars slangar går ner i ett annat ursågat utrymme i mitten av samma bakre lucka. Sedan gör jag som Robot under varma sommardagar att jag öppnar bakersta luckan och planerar att sommartid även ha en specialfläkt. Funderar skarpt på denna: http://www.jbl.de/?lang=en&mod=produ...detail&id=5945
                          Klicka på bilden för större version

Namn: jbl_fan.jpg
Visningar: 779
Storlek: 246,5 KB
ID: 2353781
                          Senast redigerad av Bluewing; 05 April 2016, 08:51.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Sedan kan du ju spegelvända den ena rampen och ta två sladdar via kanalen som finns vid Juwels innerfilter. Då blir det bara två sladdar per kanal. Då behöver du inte såga.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Jalapan
                              • September 2014
                              • 29

                              #15
                              Tack!
                              Funderar på att vända båda armaturerna och tekniken till höger hörn och köra ytterfiltret på vänster hörn, vad har du för dimension på dina filterkablar? 16/22 ?
                              Det som är spännande är att se hur temperaturen kommer vara med LED på sommaren. Jag rekommenderar dig starkt att byta till led, vill du inte köra fullt ut kan du ju börja med att byta en av ramperna bara

                              /Jalapan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...