Bästa syrestenen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mirala
    • June 2015
    • 22

    Bästa syrestenen?

    Hej!

    Ska införskaffa syresten, mest för att det är snyggt, och undrar vilken sort som ger snygga bubblor och håller länge : )
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De som håller längst är de som är av trä. Om bubblorna är snyggare från dessa vet jag inte - men de är mindre.
    Sedan bör du vara medveten om att en syresten driver ut CO2 ur akvariet vilket inte är bra för växterna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Nu är väl ändå mäster Kjell ute och cyklar. Utströmmare av trä är bra, de ger fina bubblor vilket ger stor yta för gasövergång och de fina bubblorna rör sig inte heller så fort genom vattnet vilket ger att det också blir bra med tid för gasövergång. Precis vad man vill ha om man vill ha gaser som syre, koldioxid eller ammoniak ut eller in i akvariet. Men. De av trä har en nackdel, de blir ofta inte långvariga. De är av lindträ som ruttnar och kloggar igen sig. Man kan få byta rätt ofta.

      Är det bästa möjliga effekt man vill ha väljer man trä. Vill man bara ha en dekorativ effekt eller om man vill ha en långtids gardering mot syrebrist så väljer man keramik. Det blir större bubblor men de ruttnar inte. Sen finns det också utströmmare som inte är trä som ger rätt fina bubblor och ligger lite emellan det där med trä och de vanliga av keramik.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Inte lätt för nybörjare,överallt står det det att inte använda syresten då den inte gör nytta (om man har filter),nu är Kjell ute och cyklar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Håller inte riktigt med om att de av trä är så kortlivade - de håller klart längre än de billiga syrestenarna som säljs (är de av pimpsten).
          Håller dock med om att det finns syrestenar av keramik som är ännu bättre - glömde av dessa
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Pimpsten, finns de kvar ens? Inte är det mycket att ha. Fast jag skulle ändå, utifrån mina erfarenheter, bestämt hävda att trä håller kortast tid. Det är ett naturmaterial och ett ganska mjukt träslag (lind) så när de kommer i vatten börjar de brytas ner och de ger också bra underlag för all möjlig påväxt som tätar igen dem. Pimpsten är också rätt mjukt och ger bra underlag för påväxt men det bryts inte ner som trä och i alla fall i mina kar har det klarat sig klart längre. På den tiden jag hade sånt alltså.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Ska det bara vara för dekoration så är det snyggare och leder inte till nåt gasutbyte att tala om, om man tar en luftslang och sticker lite hål i och sen drar den under sanden längs karet!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...