Värmare och luftning/cirkulation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muppet1
    • March 2016
    • 7

    Värmare och luftning/cirkulation

    Hej Jag ska börja odla Guppy. Jag undrar vilken doppvärmare som kan vara bäst att ha i en 5l eller 10l balja eller andra tips på hur jag kan få rätt värme, också tacksam för tips om hur jag på ett bra sätt kan få luftning till säg 10-20 sådana baljor? jag vet att man kan odla Guppy i ett större akvarium också genom survival of the fitest principen med tät växtlighet, nätkasse etc. Detta är jag INTE intresserad av utan jag är intresserad av genetiken och korsning för att få fram en vacker och frisk stam med Guppys. Tacksam för svar :-)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du behöver knappast någon doppvärmare om akvariet står i ett tempererat rum.
    En stor luftpump kan driva flera akvarier med hjälp av syreslang och reglerskruvar för resp. akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Muppet1
      • March 2016
      • 7

      #3
      OK så en pump och så finns det delare att köpa för slangarna som ger luft i flera baljor med reglerskruv, har jag fattat rätt? Var kan man köpa sådan materiell har du förslag? Det kan bli svårt med temperaturen. Det räcker nog med de 22-23 grader som rummet ger ifrån sig...men kommer dock att hamna på marginalerna för när guppys trivs...det sägs ju också att de ynglar av sig lite bättre om det är varmare. har du möjligen några förslag?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Prylarna finns att köpa i välsorterade akvarieaffärer.
        Jag har haft guppy i ett 17 liters akvarium utan värmare i 5-6 år och de har reproducerat sig. Då står ändå akvariet ändå rätt kallt (tempen varierar under året mellan 16-22 grader). Det finns inga värmare som på ett säkert och exakt sätt kan reglera temperaturen i ett så litet akvarium som 10 liter.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Muppet1
          • March 2016
          • 7

          #5
          Jättebra info! Tack så mycket. jag skippar värmare rakt av :-) Jag ska nog kunna hitta slang och reglerskruvar. Bor i Malmö så det finns gott utbud med affärer.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            guldfisken är en bra sida att beställa från, de har alltid grejerna i lager och snabba leveranser. Man betalar i förskott men de är tillförlitliga! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...bb780f9f794618 Jag är nyfiken på den nya luftpumpen från fluval...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Muppet1
              • March 2016
              • 7

              #7
              Tack åheim! Jag kollade in guldfisken, bra utbud!

              Kommentar

              Arbetssätt...