Skulle du våga fylla detta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lassebengtsson
    • December 2015
    • 4

    Skulle du våga fylla detta??

    Hej alla fina fiskar!

    Jag har kommit över mitt drömkar sett till måtten, billigt (höjd 85cm bredd 85cm djup 65cm - 450L?)

    Det har dock tyvärr blivit ståendes då jag inte vågar fylla det. Det som oroar mig är följande:

    * Pelartrycket. Jag är säker på att det är tätt som så men frågan är om det pallar pelartrycket. Jag har inte för avsikt att fylla det mer än upp till 70cm men jag lär ändå behöva något typ av stag? Jag är inne på att bygga ngn sorts sarg på insidan, men hur gör man det på bästa sätt? Jag är total nybörjare när det gäller byggen.

    * I botten står glasskivorna ej exakt kant i kant (se bilder i länken), hur viktigt är detta?

    * Tjockleken på glaset är 12mm. Även i botten, funkar det eller är det riskfyllt?

    Helst av allt hade jag velat betala någon som kan skära ner och limma om det men bor i Blekinge och har svårt att hitta någon som kan göra detta.

    Så lite hjälp från er skulle uppskattas enormt

    Länk till bilderna (7st) http://postimg.org/gallery/3514ahnww/
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej!
    Är faktiskt inte så bra i det här heller!
    Men om jag hade varit i den här sitsen så skulle jag förmodligen att hälla vatten och låta det vara kvar i någon vecka och se om det klarar sig, sedan lägger jag inredningen steg för steg. Men så skippar jag saker som stenar, rötter och sådana saker

    Hoppas någon erfaren kan hjälpa dig
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      70 cm och 12 mm skall normalt sett vara OK och speciellt om du sätter en sarg på insidan.