Skulle du våga fylla detta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lassebengtsson
    • December 2015
    • 4

    Skulle du våga fylla detta??

    Hej alla fina fiskar!

    Jag har kommit över mitt drömkar sett till måtten, billigt (höjd 85cm bredd 85cm djup 65cm - 450L?)

    Det har dock tyvärr blivit ståendes då jag inte vågar fylla det. Det som oroar mig är följande:

    * Pelartrycket. Jag är säker på att det är tätt som så men frågan är om det pallar pelartrycket. Jag har inte för avsikt att fylla det mer än upp till 70cm men jag lär ändå behöva något typ av stag? Jag är inne på att bygga ngn sorts sarg på insidan, men hur gör man det på bästa sätt? Jag är total nybörjare när det gäller byggen.

    * I botten står glasskivorna ej exakt kant i kant (se bilder i länken), hur viktigt är detta?

    * Tjockleken på glaset är 12mm. Även i botten, funkar det eller är det riskfyllt?

    Helst av allt hade jag velat betala någon som kan skära ner och limma om det men bor i Blekinge och har svårt att hitta någon som kan göra detta.

    Så lite hjälp från er skulle uppskattas enormt

    Länk till bilderna (7st) http://postimg.org/gallery/3514ahnww/
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej!
    Är faktiskt inte så bra i det här heller!
    Men om jag hade varit i den här sitsen så skulle jag förmodligen att hälla vatten och låta det vara kvar i någon vecka och se om det klarar sig, sedan lägger jag inredningen steg för steg. Men så skippar jag saker som stenar, rötter och sådana saker

    Hoppas någon erfaren kan hjälpa dig
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      70 cm och 12 mm skall normalt sett vara OK och speciellt om du sätter en sarg på insidan.
      Men akvariet är ju definitivt inte professionellt limmat - kladdigt och som du skriver så vilar inte hela sidorutan på bottenrutan så det bådar inte gott.
      Du skall definitivt låta det stå med vatten på en säker plats (säker för vattenskador) en längre tid innan du kör igång.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Ursprungligen postat av Lassebengtsson
        Helst av allt hade jag velat betala någon som kan skära ner och limma om det men bor i Blekinge och har svårt att hitta någon som kan göra detta.
        Men det måste väl finnas någon glasmästare i Blekinge? För ociviliserat är ju inte Blekinge

        Kommentar

        • Lassebengtsson
          • December 2015
          • 4

          #5
          Tusen tack för alla svar

          Kommentar

          • Lassebengtsson
            • December 2015
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av ICC

            Men det måste väl finnas någon glasmästare i Blekinge? För ociviliserat är ju inte Blekinge
            Har inte frågat alla men de jag frågat kan/vill inte hjälpa mig

            Kommentar

            • Lassebengtsson
              • December 2015
              • 4

              #7
              Ska höra med akvarieföreningen oxå

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Riktigt misslyckad limning och det där skulle jag aldrig fylla aldrig! Dessutom limmar bara en okunnig amatör på det viset med sidoglasen vilande på bottenrutan... Sidoglasen ska stå bredvid bottenrutan! skär isär skiten och gör nåt roligt med glasen istället!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Riktigt misslyckad limning och det där skulle jag aldrig fylla aldrig! Dessutom limmar bara en okunnig amatör på det viset med sidoglasen vilande på bottenrutan... Sidoglasen ska stå bredvid bottenrutan! skär isär skiten och gör nåt roligt med glasen istället!
                  Nåväl mindre akvarier limmas nog i regel med sidorutorna stående på bottenrutorna så detta i sig är OK om det hade varit riktigt limmat.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lassebengtsson

                    Har inte frågat alla men de jag frågat kan/vill inte hjälpa mig
                    Det var tråkigt att läsa. Trodde inte det skulle vara några problem.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nåväl mindre akvarier limmas nog i regel med sidorutorna stående på bottenrutorna så detta i sig är OK om det hade varit riktigt limmat.
                      Proffisionellt limmade akvarier, inte ens nano limmas på det viset.
                      Anledningen till att glaset inte ska limmas på det viset är silikonet. Silikon har dålig hållfasthet om det utsätts för en vridande kraft från sidan. Ex. tar du och tar tag i ett akvarie och drar i glaset med fog och drar rakt ut så kommer glaset gå sönder först, drar du däremot i det motsatta glaset så kan du nästen dra sönder fogen. Runt botten är ju trycket störst och då ska fogen sitta på sidoglasen och inte på botten!

                      Hittade endast 1 limmat på det "regelmässiga sättet" och det är solklart amatörlimmat. https://www.google.se/search?q=nano+...UIBigB#imgrc=_ (om jag cyklar på vänster sida tusen gånger så är det fortfarande fel sida) Och tror nog att de tusentals akvarierna har varit amatörlilmmade
                      Senast redigerad av åheim; 15 March 2016, 19:54.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Trots allt har jag under årens lopp haft några tusen akvarier som alla varit limmade med sidorutorna stående på bottenglaset och det har aldrig varit problem. Däremot så limmas alltid stora akvarier med rutorna runt om samt med delad botten.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • cheva
                          • March 2016
                          • 3

                          #13
                          som glasmästare och akvarium byggare så är karet rett limmat glasen är fasade men han som har siliconate ska inte håla i en fog spruta
                          och han har glömt förstärkningen 5mm ner från kanten ska du sätta förstärkningen på alla 4 glasen 12 x 50 x 750 mm och dom ska vara fasade.
                          den gamla silikonen kan du skära bort tvätta med noggrant med aceton sen kan du maskera så du får fina fogar
                          Mvh denny

                          Kommentar

                          • Muppet1
                            • March 2016
                            • 7

                            #14
                            Kjell Fohrman! Tack för ett gott skratt efter ditt senaste inlägg (trots allt....) När du säger delad botten menar du då att först limmas sidorutor och bak/fram runt om och sedan sätter du en ruta till under alltihop så att allt vilar på en stor ruta? (delad botten?)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Muppet1
                              Kjell Fohrman! Tack för ett gott skratt efter ditt senaste inlägg (trots allt....) När du säger delad botten menar du då att först limmas sidorutor och bak/fram runt om och sedan sätter du en ruta till under alltihop så att allt vilar på en stor ruta? (delad botten?)
                              Nej, botteglaset består helt enkelt då av 4 olika delar - men då handlar det som sagt bara om verkligt stora akvarier (långt mer än 1.000 liter)
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...