Köpa nya akvarium, både större och mindre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus.J
    • February 2016
    • 4

    Köpa nya akvarium, både större och mindre

    Hej,
    Efter att ha helt ovetandes lekt med ett ca 110L akvarium i över ett år så har suget för detta intresse ökat till att man hittat denna fina sida och börjat förstå lite mer om hur saker och ting verkligen fungerar i akvariet, tidigare har man bara "kört på" och köpt nya fiskar när nån dött och städat lite väl sällan för akvarie invånarnas bästa.

    Har nu tänkt köpa nytt akvarium och är sugen på att köpa ett lite större med möbel, samt ett mindre som kan stå lite var som helst med yngel och räk uppväxt.
    Har fastnat lite för Juwels Rio 300(350L, 121*50*66cm) och deras Rio på 240L(121x41x55cm) men tycker även att deras Vision 260L(121x46x64cm) är fint med välvd framruta, den är dock 46 där den är som djupast och bara 32cm djup längst ute på kanterna. Så jag velar ganska mycke mellan dessa alternativ, 350L för att få mer djup, men vision för att det är snyggt, det som är synd är att de inte har något mellan Vision 260L och 450L .
    Har nu idag även hittat Fluvals variant på internet, Fluval Vicenza 260L 121x46x64cm med välvd framruta, den kommer med ett ytterfilter och verkar vara förgjort för att sättas igenom botten på akvariet istället för bakom.
    Någon som har något av dessa och kan säga nånting bra om nån variant eller nånting som är dåligt?
    Funderar också på om man ska vara orolig då dessa bara är limmade och inte har någon "ram" att de kanske går sönder, ett på 100l är ju rätt mycke vatten om det skulle hända nånting men går man upp på 350L så blir det ju en mindre översvärmning i lägenheten =/

    Det mindre akvariet jag funderar på att köpa är Dennerle Nano Cube complete plus 30L, som kommer med 4kg Nano räkgrus Sulawesi Black samt 1 kg Nano Deponit Mix bottennäring.
    Dennerle Scaper's Tank Complete 50L har jag även funderat på men då börjar man komma upp lite i storlek och det va ju kanske inte det som var tanken från början.
    3e jag tittat på är Fluvals Edge, känns dock som det kan bli svårt att rengöra då den även har fast glas på en stor del av ovansidan.
    Någon som har något av dessa och kan ge nån information om hur det funkar med filter m.m?

    Blir det ett stort Juwel akvarium så köper jag nog det av en akvariehandel i stan då de inte hade så mycket högre pris än på internet, men det mindre hade jag tänkt köpa på internet med frakt, är det en dum idé? någon som är lite mer erfaren och har beställt akvarium på nätet? man är ju lite orolig att det kommer fram trasigt, sidan jag tänkt köpa från är Zooplus, så jag utgår från att det skickas från någon stans i sverige, bor i Umeå så det ska ju ändå åka en bit.

    Förlåt om det blev mycket frågor och lite rörigt, hoppas att någon kan ge svar på nån av frågorna, det var skönt att ha fått lufta av sig lite med funderingarna iaf .
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Idag finns det en massa snygga alternativ på marknaden och de är nog bra allihop så egentligen handlar det mest om tycke och smak och vilka fiskar man har tänkt att ha.
    Helglasakvarier är lika säkra som ramakvarier vad gäller hållbarheten (de är konstruerade på olika sätt) medan så klart så uppstår det lättare skador på hörnen under en transport för helglas än för ramakvarier. Själv har jag enbart helglas (från 17 liter till 3000 liter) inte för att det är säkrare/osäkrare utan för att jag tycker det är snyggare - men det är ju min smak. Många andra tycker ramakvarier är snyggare - och för dig gäller ju din smak.

    Fluval Edge är svårare att rengöra men bara marginellt. Designen är fräck men den innebär ju också att den är svårare att inreda.

    Tycker själv det är trevligare att köpa IRL men ibland kan det vara praktiskt att köpa på nätet även om det naturligtvis är förknippat med en viss risk. Sedan handlar det ju också i hög grad om hur säljaren har packat akvariet och vilket transportföretag de använder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...