Vilken hastighet på filter? Kan man ha två filter till ett akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Vilken hastighet på filter? Kan man ha två filter till ett akvarium?

    Jag har fastnat helt på det här med filter...
    Min framtida dröm är att skaffa ett 200l akvarium och ha slöjstjärtar i det men just nu har jag ett 110l med lite småfisk
    med en pump som är 3l filtervolym och 600l/h

    Nu har jag kikat runt på filter och min bättre hälft blev chockad över vilka extrema hastigheter vi rekommenderas att ha (1400l/h) till ett par slöjstjärtar i 200l och även energiförbrukningen (36W)
    Enligt honom kommer inte propparna (?? Jag kan inget om det där) inte klara av det och även cirkulationen är värre än i en ström

    Vad gäller det för "regler" kring vilken filtrerings hastighet man bör ha? Behöver det vara så hög hastighet?
    Kan man kombinera och ha flera filter till ett akvarium, tex om man har ett innerfilter och kompletterar det med ett ytterfilter? Om det går, hur möblerar man dem i förhållande till varandra i akvariumet?

    Börjar tro att det här med slöjstjärtar någonsin kommer bli något...
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    36W får knappast propparna att gå, på en normal 10A säkring kan man ansluta drygt 60st sådana filter för att komma i närheten av max effektuttag. (P=UxI) 230x10=2 300W. ​Sen kan man tänka på att angiven pumpkapacitet oftast är mätt med tom filterbehållare, fast 1 400l/h låter lite i överkant till ett 200l. Men jag har aldrig haft slöjstjärtar ska tilläggas.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13138

      #3
      slöjstjärtar är undermåliga simmare pga felaktiv avel och ska absolut inte gå i turbulenta akvarier! De ska hållas i försiktigt flödande akvarier men med en effektiv filtrering. 600L/tim och 3<l filtermatta är nog ganska lagom till ett 200L med några slöjstjärtar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Slöjstjärtar behöver framförallt ett stort filter och inte en stor pump eftersom de skitar ner mycket men inte behöver cirkulation.
        Men nog tål de ändå utan problem en pump som har 10 ggr mer (det är bara ett teoretiskt värde som aldrig stämmer i praktiken) i literkapacitet än akvarievolymen. MInst 5 ggr bör de i alla fall ha - men som sagt filtervolymen är viktigare.
        Sedan är det så klart nonsens (som sleaper skriver också skriver) att säkringen skulle gå pga ett sådant filter.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13138

          #5
          Ja som Kjell påpekar så är det ju aldrig fel med ett väl cirkulerande vatten och teoretiskt vore det optimala att hela akvariets volym filtrerades varje sekund. 5-10ggr per timme är ändå bra och sen ge sig på möjligheten av distortion av vattenflödet. Där är det inte så många som lägger nån tanke utan blåser på med en stark stråle och akvariet ser lite ut som en tvättmaskin..

          En bit in i filmsnutten ser man mitt kar med några slöjstjärtar och där filtreringen består av ett eheim ecco och det vänder mitt akvarievatten knappt 2ggr i timmen https://www.youtube.com/watch?v=MKKLBQvgVKA
          Senast redigerad av åheim; 04 March 2016, 11:27.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • SlöjstjärtsTösen
            • February 2016
            • 131

            #6
            Tack!
            Han måste ha fattat fel angående strömförbrukningen... Han jobbar ju endå med sånt, jag får visa honom den exakta beskrivningen istället för att prata om det.

            Men då är den punpen jag har ganska lagom mått för slöjisars?
            Vet att själva akvariumet är för litet men om jag stoppar den pumpen i en 200l balja skulle det kunna fungera?
            Jag inser självklart att den är i minsta laget men skulle i så fall kunna ordna så mina slöjisar fick flytta hem igen!

            Sen ser jag att du, åheim, har slöjstjärtar och platys tillsammans. Hur fungerar det? Mina platys nafsade på mina slöjisar...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jodå den pumpen funkar utan problem, dock som t.ex. åheim redan nämnt så se till att ha en bred utblåsstråle från pumpen.
              Jag har för övrigt kört med pumpar med en kapacitet på 6.000 liter i timmen i ett 90 liters akvarium (jag hade strömlevande Hypancistrus i akvariet) och det fungerade utan problem.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Sen är ju inte stort flöde per automatik hög hastighet.
                Med rätt utlopp på pumpen kan det ändå bli lugnt vatten i akvariumet.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #9
                  Oj, trodde jag hade svarat. Tack! Jag får kolla lite på det där.
                  Gissar på att ett brett utflöde får det att inte bli storm i akvariumet
                  Just nu har intresset för platy tagit fart igen så kommer gräva ner mig i det tills jag har möjlighet att flytta hem mina slöjisar. De bor väldigt bra hemma hos min vän där de får två olika sorters mat om dagen så de har det riktigt gött

                  Kommentar

                  Arbetssätt...