innerfilter/pump som låter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    innerfilter/pump som låter

    Jag har en fluval 3plus , den låter som ett tröskverk när den är ute från vattnet. Jag försökte då böja till den där piggen själva magnet propellern sitter på. Allt för att centrera den så mycket som möjligt.
    Så långt så väl , men när jag tar på akvariet så durrar det. Det kan ju inte vara bra i längden.
    Själva pumpen har ju några år på nacken, kanske är det dags för propellerbyte, skulle det ev hjälpa tror ni ? hmm vänta nu heter dom inte impeller...

    som sagt kunde det hjälpa att få ner ljudet/durrandet det känns i akverie väggarna alltså glaset runt om.
    Det är inte full , inte vart igång så länge än då jag fick ju starta om i 114 så det kan omöjligt vara igentäpt. bytte dessutom tillbaka till skum filtret för 5 dar sedan....

    så vad säger ni kloka akvarister... bara byta impellern eller ?
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #2
    kan det vara vingarna på själva impellern som är ledsna...
    Vad händer med flödet om dom är fler, böjda eller färre....

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Du skall inte köra med filtret utan vatten,det låter då från impellern som då kan bli skadad.Sedan om impellern är sliten kan det ge vibrationer i akvariumet.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        Ibland har jag fått starta det torrt, för att ens få den att börja snurra. Men jag tror jag förstår hur du menar.
        Jag har bara *torr* kört det för att se om det funkar vid nystart av filtret, dvs kanske 20 sek som mest..

        Med andra ord byt ut den delen...=)

        Kommentar

        Arbetssätt...