Provisoriskt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Provisoriskt akvarium?

    Hej!
    Har ett akvarium på 120l, med en liten mal och 6 platys. Funderar på att göra mig av med platysarna och köpa en eller två slöjstjärtar istället då mina platys bara dör.

    Jag kommer i sommar behöva bo på en annan ort pga jobbet under 3 månader och vet inte riktigt vad jag ska göra med mina små fiskar under den här tiden....
    Jag kommer inte kunna åka hem på helgerna eller ha någon som kan passa dem åt mig.
    Mina kära föräldrar kommer även vägra att låta mig transportera akvariumet till dem under den här perioden heller.

    Så jag funderar lite på att köpa den största ikea samlar lådan (130l) . Köpa ett bra filter och helt enkelt låta fiskarna bo där i under de 3 månaderna jag är ifrån akvariumet. Låter detta som en rimlig plan eller är det fullständigt idiotiskt att låta fiskarna bo i en plastbalja under så lång tid?

    Om det inte är så korkat hur gör jag något bra lock till burken? Hönsnät eller kan jag sätta ett samlarlock på glänt bara?

    Vad ska man ha för filter? Inne eller yttre?
    Har ett tag varit sugen på att ge upp akvariumet jag har, vars fastlimmade bakgrund och konstiga innerfilter placering gör mig galen, och köpa ett nytt och ha ett ytterfilter till detta. Det kommer inte hända de närmsta 3 åren då jag inte har plats för den storleken jag vill ha eller rätt ekonomi. Kan jag kanske stoppa i ett ytterfilter i burken jag har efter sommaren fast det sitter fast ett innerfilter där i? Detta skulle även passa bra om jag skaffar slöjstjärtar då de skitar ner mycket vad jag förstått.

    Ska jag flytta med sanden eller klarar de sig utan sand ett tag? Känner att det blir så tungt...

    Hur startar jag upp/flyttar det hela på smidigast sätt? Ber jag mina föräldrar fixa igång allt 2 veckor innan jag kommer hem så det bara är att köra eller kan jag själv starta upp det när jag själv kommer hem? Inga växter kommer kunna flytta in innan jag kommer med fiskarna. Kommer tömma hela akvariumet när jag åker härifrån, kanske det tar död på den möjliga sjukdomen/parasiten som kanske är orsaken till döden i mitt akvarium.

    Ska försöka fixa så de kan få bo i badrummet med en liten fin lampa under sommaren. Förhoppningsvis är lägenheten jag hyr tillräckligt stor för det...
    Annars får de helt enkelt bo ute i garaget hemma. Skulle de klara av att bo ute under sommaren? Känner jag min mamma kommer jag inte få ha en låda med vatten i hennes hus.

    Surrar iväg med alla mina planer som vanligt, Väldigt tacksam för hjälp om hur jag kan lösa detta på bästa sätt!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Förstår liksom inte riktigt varför du skall köpa slöjstjärtarna för innan du är tillbaka igen. Men visst går det att hålla fiskarna i en plastback som är livsmedelklassad
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Hej!
      Lite otydlig där, förlåt.

      Den delen med sjöjstjärtar är mer en framtidsvision och då jag väl skaffar dem kommer jag behöva ett bättre filter och funderar då redan nu om man kan köpa ett kraftigare till det provisoriska som jag sen även kan använda till slöjstjärtarna.

      Det provisoriska akvariumet gäller för de fiskarna jag redan har som måste flytta med mig i sommar, vilket blir i juni. Så om 3 månader

      Kommentar

      Arbetssätt...