Sera LED x-change tube - recension, men mest frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Sera LED x-change tube - recension, men mest frågor.

    Tänkte ge mig på en enkel recension, men framförallt diskussion kring denna LED-belysning.

    För ca 1 månad sen startade jag upp mitt 54L akvarium ( https://www.eheim.com/en_GB/products...astar-54_black ) efter att det stått oanvänt en tid.
    Jag startade upp det med det lysrör som ingår (54 watts T8-rör) detta lysrör har ca en halvår på nacken.
    Jag tog sticklingar av den Hygrophila polysperma som jag har i ett annat akvarium och planterade dessa i Jula sand. Redan efter någon dag så började de växa riktigt ordentligt och efter ca en vecka så hade dem växt och blivit nästan dubbelt så stora som när jag planterade dem.

    Mest av nyfikenhet och med hänseende till miljön så bestämde jag mig sen att byta till LED belysning, den här varianten: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/be...rise-4-3w.html
    Lite slarvigt så valde jag varianten "Plantcolor" eftersom att jag tänkte att det borde vara det bästa lysröret för växterna (som ju förövrigt ska vara väldigt ICKE ljuskrävande) Men nu ca tre veckor efter bytet så har mina växter inte växt en centimeter.

    Jag har t o m börjat hälla i Easycarbo och PMDD för att se om detta skulle göra någon skillnad, men icke...

    Jag har därför kommit fram till slutsatsen att det måste vara lysröret som på något sätt inte räcker till. Är det ljustempen, 2450 k, som ställer till det? Eller är det helt enkelt för ljussvagt med sina 4,3 watt?

    Innan bytet:


    Efter bytet:




    Från det här akvariet tog jag mina sticklingar och här växer det så det knakar, utan både Co2 och PMDD. Belysningen består av en vanlig skrivbordslampa med en lågenergi lampa från IKEA:

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Rent allmänt är ofta (än så länge) LED alltför svaga för de flesta växter, men i ditt lilla akvarie och att du bara har icke ljuskrävande växter så borde det räcka. Jag hade avvaktat en tid ytterligare för det tar åtskilliga veckor för växterna att anpassa sig till en ny belysning.
    Tycker också att Kelvintalet är helt fel men inte heller det borde vara orsaken
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Tack för svaret. Växterna har fortfarande inte kommit igång. Men jag skulle ju kunna anpassa växtvalet och istället använda anubias. Fördelen med kombinationen dåligt ljus och anubias blir då att man slipper skäggalgerna som jag ofta får på dem anubias jag planterar.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Använder du rampen som följer med akvariet och använder ett bra rör så klarar det av de medelsvåra växterna. Röret i din ramp är 15w
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Använder du rampen som följer med akvariet och använder ett bra rör så klarar det av de medelsvåra växterna. Röret i din ramp är 15w
          Ja jag såg att jag skrev fel angående watt-talet. Hygrophilan växte väldigt bra när jag använde originalröret.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2894

            #6
            Färgen på LED-ljuset ser riktigt konstigt ut, drar kraftigt åt det röda hållet? Angivet Kelvin kan inte vara korrekt då det skulle varit ett betydligt gulare ljus. Men Sera kanske har LED med 6 500K som man kan byta till. Sen får man tänka att när man ändrar ljuset kan växterna "stunta" och att det tar ett tag innan dom anpassar sig.

            Kommentar

            Arbetssätt...