Komplettera med ett ytterfilter till ett Rio 400

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran1
    • December 2013
    • 33

    Komplettera med ett ytterfilter till ett Rio 400

    Hejsan
    Jag skulle vilja ha lite tips och förslag på att välja ett ytterfilter, mitt akvarium nu är ett Rio 400 med Juwel´s original filter och det tänkte jag fortsätta köra och fiskarna jag har i är små mellan stora diskusar, kardinaltetror och corydoras har inte några dåliga vattenvärden än fast med tiden så kanske inte juwel´s räcker till. Skulle vilja ha tips på vad ni tycker och era erfarenheter om olika filter, ett stort plus för mig är att det är tyst då det står nära sovrummet.
    Jag har tittat lite på Eheim 2275 prof 4+ 600 är det någon som har erfarenhet av det?
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Det enda jag sett är att det funnits problem med läckande primerpump på modellen,,, Jag skulle välja experience 350 istället eller största ecco.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Hej! Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Juwels större innerfilter till Vision/Rio 400l +.

      Men kolla Bluewings tråd "Drömmen om ett diskusskvarium", han har fått det fantastiskt fint i ett stort Juwel Vision. Tror han använder originalfiltret.

      Så det kanske inte behövs mer filter?
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Grymt nöjd med Hydor Professional. Tycker om form och prestanda, som är den bästa jag sett kontra angiven kapacitet (l/h). Har haft åtskilliga Eheim, JBL mfl. genom tiderna men inget som är bättre än Professional.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Jag har originalfiltret plus två Eheim 2075 i mitt Juwel Vision 450 numera. Ett i varje skåp. Det filtret är ruskigt tyst och sätter du i filtermatta i korgarna istället för det medföljande materialet inkl. vadden. Då räcker det med rengöring en gång per år. Perfekt att ha originalfiltret igång samtidigt med ett eller flera ytterfilter. Du kommer inte att ångra dig.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Har också ett Vision som jag ska komplettera. Det är ett Juwel Vision 450. Mitt problem är att vattnet inte blir så kristallklart som jag vill ha det. Tidigare hade jag ett Eheim prof. men det började läcka så jag slängde ut det. Generellt så har jag alltid genom alla tider haft bekymmer med ytterfilter. Senaste var det ett Fluval FX5 som tappade fart.

            Men jag ger inte upp. Denna gång har jag spontanköpt ett Sera Bioactive UV+400 då det kändes lagom stort och ett märke jag aldrig haft. Håller tummarna.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Ursprungligen postat av admin
              . Generellt så har jag alltid genom alla tider haft bekymmer med ytterfilter. Senaste var det ett Fluval FX5 som tappade fart.
              Samma här Haft problem med aquael, fluval, tetratec! Nu kör jag eheim classic (på den gick slangfästet till utblåset av... tog då bort hela kåpan och satte slangen direkt på utgångshålet istället) Sen har jag en ecco och den känns väldigt tillförlitlig!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Göran1
                • December 2013
                • 33

                #8
                Härligt med så mycket svar!
                En av anledningarna till att jag tittade på Eheim´s nya serie profs4+ är ju att dom har bytt ut allt grönt som slangar och rör till o från vatten så rent estetiskt och i ett vidare perspektiv är ett man ev i framtiden kan köpa ett uv-filter att ha på utan krångel. Har haft Eheim tidigare men det var nästan 10år sedan och det gick nästan problemfritt i 6-7år så lite därför man tittar på ett sådant igen.

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  Det blev inte som jag trodde. Hade missat att trycka på beställ på Serafiltret. När jag gick förbi Scalaren zoo hade de ett Eheim 600 classic till nedsatt pris då kartongen var rejält trasig.

                  Filtret var lätt att installera och passade bra i skåpet. Lite mer plastigt kändes det sedan förra gången. Karet känns klarare idag än igår. Ska se om en vecka eller så.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...