Blir 54 w för starkt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Blir 54 w för starkt?

    Lite bekymrad över mitt val av lysramp, som jag inte testat än. Kan 54 w bli för stark belysning i en Grolux- ramp om man inte ska ha några extrema mängder växter? Vore det bättre med något svagare belysning eller funkar detta? Tacksam för något råd.....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Förstår inte frågan.
    Hur många och hur starka lysrör (olika långa) beror ju på hur rampen ser ut.

    Annars rent generellt så kan man aldrig ha för mycket belysning även om det vid stark belysning kan vara nödvändigt att komplettera med växtnäring.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Om 54W är bra beror ju på hur stort och högt akvariet är och vad det är i det. Till växter kvittar det nästan vad man lägger på så kommer man ändå inte upp i närheten av ljusstyrkan som det kan vara naturligt. Däremot kan en del fiskar trivas bättre med lite svagare ljus. Vad som blir bra beror ju också på vad man har för vision med burken, en lugn plats för lite skygga fiskar och ett akvarium där svårare växter är prioriterade kan behöva helt olika ljusstyrka.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #4
        Ja, ursäkta Kjell, jag funderar inte bara över rören utan det handlar om att jag köpt en ramp för lysrör på 54 watt och inte vet om det blir bra. Jag tänkte ha denna ramp, som har två lysrör som ger 54 watt vardera, samt en av de gamla ramperna (som fortfarande fungerar i motsats till den andra) och som har två lysrör med 36 w vardera. Tanken var att försöka gå över till malawi med en del växter men inte så mycket som tidigare för det ser väl konstigt ut. Jag funderar bara på om det blir extremt ljust i akvariet med dessa båda ramper igång, så att det kanske antingen gör att fiskarna vantrivs, att man själv blir bländad när man tittar på akvariet eller att det blir algeplosion med tanke på att det inte kommer att vara fullt av växter i.

        Bygert, det är 480 liter och det är 60 cm högt. Det blir inget växtakvarium just nu men kanske någon gång i framtiden (eftersom jag och min man har olika preferenser och det för tillfället är hans tur att få sin vilja igenom). Så det vore ju bra om det går att ha något som passar nu men kanske också om några år till mer växter. Men det kanske är svårt att få till.....

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Malawi behöver som sagt inte så mycket ljus, det är växterna som behöver det, så 4 rör verkar onödigt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • MariaBj
            • January 2016
            • 121

            #6
            Ok, så en ramp med två rör på 54 w kanske blir lagom, eller vad tror du? Och så ta bort den andra rampen helt.

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              2x54w låter alldeles lagom. Jag har två sådana men har mycket växter. På morgonen / kvällen släcks den bakre rampen och det är rätt lagom ljus det också.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Ursprungligen postat av Robot
                2x54w låter alldeles lagom. Jag har två sådana men har mycket växter. På morgonen / kvällen släcks den bakre rampen och det är rätt lagom ljus det också.

                Om du senare skall ha växter är 2x 54w för lite ljus,jag har 4x54w med reflektorer i mitt 350 liters kar,höjd med ramp 66 cm,vattenhöjd 54 cm.

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5


                  Om du senare skall ha växter är 2x 54w för lite ljus,jag har 4x54w med reflektorer i mitt 350 liters kar,höjd med ramp 66 cm,vattenhöjd 54 cm.
                  Samma setup här! Växterna får så mycket ljus att det syns direkt om de inte får tillräckligt med näring för sin tillväxt.

                  Kommentar

                  • MariaBj
                    • January 2016
                    • 121

                    #10
                    Jag har tänkt om och vill köra akvariet som ett växtakvarium nu. Körde igång med 2x54 i ena rampen och behöver nog mer ljus från den andra också (nu 2x36). Lysrören behöver bytas så det är åtgärd ett men kan man få 36 watt att bli som 54 med hjälp av reflektorer eller ökar de inte på ljusstyrkan så mycket?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...