Är detta ett bra lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Är detta ett bra lysrör?

    Någon som vet något om följande lysrör: Fluval Life Spectrum, T5 HO, 54 w, 6700 Kelvin? Funkar det om man ska gå över till Malawi och alltså inte ha extremt mycket växter (men ändå gärna vill att de som finns ska vara fina)?
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    #2
    Ingen alls som testat detta rör? Inte så bra betyg kanske i så fall......Vad bör man välja om man vill ha hög kvalitet på lysrör?

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Vet inget om just det röret iofs men beteckningarna säger en del. Fluval är en känd tillverkare så det är knappast skräp. Däremot är det tydligt att det är ett rör som är gjort särskilt för akvarium och det innebär att man sannolikt tar bra betalt för det. Däremot säger det inte nödvändigtvis att det på något sätt är bättre än ett vanligt standard fullfärgsrör. Ofta är det snarare tvärtom.

      HO är inte effektivaste teknik när det gäller ljus för ström. Men det avgörs av rampen, passar det i längd så är det den typen man får ta. 6700 kelvin är ett rör som ligger en bit åt det blå hållet. Många som håller på med saltvatten vill ha ett ännu blåare ljus medan man i sötvatten ofta ligger lite lägre. Till Malawi känns det som det skulle funka men det är en smaksak när inte växterna är så prioriterade, man ska vara medveten om bara att det blir ett kallare blått ljus och att röda färger kanske inte går fram så bra.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fast nog tycker jag att detta rör ligger mer åt solljuset. För Malawi (där man kanske inte har växter) hade jag valt ett rör med högre Kelvintal
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 August 2016, 14:34.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Ok, har du testat det Kjell och tycker det ger ett ljus som inte känns kallt? Jag tycker inte om blåtonat lysrörsljus eftersom det ger ett så kallt intryck. Ursäkta min okunskap, men vad innebär Kelvintalet egentligen? Och av vilken anledning är ett högre kelvintal bra för Malawi?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kelvintalet är färgtemperaturen och för växter så passar det bäst (tycker jag) med ett Kelvintal på ca. 6-6,5 tusen medan jag nog vill ha lite högre till icke växtakvarium. Men smaken är som .........
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 August 2016, 14:34.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • MariaBj
              • January 2016
              • 121

              #7
              Kelvin är alltså vilken färgton det blir på ljuset? Lite högre skulle innebära vad? Lite mer åt vilket håll i färgskalan? Det blåare?

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Ursprungligen postat av MariaBj
                Kelvin är alltså vilken färgton det blir på ljuset? Lite högre skulle innebära vad? Lite mer åt vilket håll i färgskalan? Det blåare?
                Det stämmer, kelvin är ljusets färgton. Högt kelvin innebär mer blåaktigt och kallare ljus. Lågt kelvin innebär ljus åt det gulare hållet.

                Kommentar

                • MariaBj
                  • January 2016
                  • 121

                  #9
                  Usch, det röret ger ett väldigt otrevligt ljus i mitt akvarium. Det liksom lyfter fram det alggröna ännu mer. Måste byta ut det. Jag har haft Phillips aquarelle tidigare och tycker det givit ett fint sken. Anses det fortfarande vara ett bra rör för växtakvarier? Tilläggas ska att jag inte längre planerar att gå över till Malawi utan vill köra det som ett växtakvarium.

                  Kommentar

                  • MariaBj
                    • January 2016
                    • 121

                    #10
                    Hm, läste mig just till att det inte går att få tag i Phillips Aquarelle längre. Så jag får leta efter något annat. Jag antar att det är Kelvintalet jag ska titta på i första hand. Om jag helt vill få bort den blå tonen ur ljuset, vad bör jag leta efter för Kelvintal då?
                    Senast redigerad av MariaBj; 01 August 2016, 12:23.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Man brukar säga att solljuset ligger på ca. 6500 Kelvin.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • MariaBj
                        • January 2016
                        • 121

                        #12
                        Jaha...... men då verkar det ju lite konstigt att jag upplever 6700 som för blått. Det är ju nästan som solljus då........ Men du skrev ju längre upp i tråden att 5500- 6000 kan vara lagom för ett växtakvarium så jag kanske ska sikta på det.

                        Någon fler som har upplevt att ett blåare ljus framhäver algerna?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av MariaBj
                          Jaha...... men då verkar det ju lite konstigt att jag upplever 6700 som för blått. Det är ju nästan som solljus då........ Men du skrev ju längre upp i tråden att 5500- 6000 kan vara lagom för ett växtakvarium så jag kanske ska sikta på det.

                          Någon fler som har upplevt att ett blåare ljus framhäver algerna?
                          Skrev fel ovan - skulle vara 6-6,500 tusen och inte 6-5,5 tusen som jag skrev (ändrat nu).

                          Tycker också det verkar märkligt att du upplever 6700 som blått.

                          Om du vill kan du gå ner till 5.500 men inte gärna under 5000 i alla fall.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Sleep
                            • December 2008
                            • 246

                            #14
                            jag har Fluval power spectrum tror jag dom heter som ligger på 18000k och dom andra är fluval som ligger på 6700k funkar kanon till växter o fiskar. men det är ju lite en smaksak det med kelvin.
                            jag tycker det blir ett mer naturligt ljus som tränger ner i karet o återspeglar sig på växter o fiskar, precis som det gör i naturen. eller så likt som det går att få det iaf.
                            Mvh Glenn.

                            Kommentar

                            • MariaBj
                              • January 2016
                              • 121

                              #15
                              Ja, jag fick det förslaget från annat håll också och testade. Det ser faktiskt riktigt bra ut

                              Kommentar

                              Arbetssätt...