Belysning budget versioner..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Belysning budget versioner..

    Belysning kostar ju en hel del inom akvastiken, nu har jag inte några extra tusenlappar att köpa någon för. Det som finns är belysningen för mig 54a, dess kåpa.
    Då akvariet står i en öppen spis som inte längre går att elda i så är ju utrymme uppåt begränsat.

    så jag är lite vilse i hur jag skall belysa detta bäst. Dels vill jag har så frodiga plantor jag kan utan co2, dels har jag fiskar som vill ha det lite skumt. Troligen kan man belysa lite olika beroende på vem man vill lysa för på dygnet.

    Som det är nu så ligger kåpan på (bara ett rör) plus en lång växtlampa jag köpte för vanliga växter. Det lyser antingen blått eller rött eller båda..

    Finns det lysrör som är 70 cm långa? (det borde jag kunnat kolla själv =P )

    eller skall jag ha mer punktbelysning ala dessa *puckar* jag än inte fattat vilka det är...

    Täckglas skall införskaffas men jag har inga lister på kortsidorna så jag får ta 4kanter med skruna hörn.

    Men åter belysning hur skall jag göra för att det inte skall bli hejdundrande dyrt?

    Jag kan koppla kabel (det enda som var kul i fysiken få lampor att lysa ) men det ställer kanske lite andra krav när det har med vatten i närheten att göra..

    ja ni som är bra på allt möjligt hitte på .. släpp hjärnorna loss så jag kan lösa detta =D
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Strålkastare kanske?
    Lys upp stora ytor! Energisnål och extremt ljusstark och strålkastare med vädertåligt lamphus, vinklingsbart fäste och ej utbytbar LED-ljuskälla. Kabel säljs separat.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13138

      #3
      frodigt växtkar och lågbudget så får du nog trolla med knäna... Äh kör växtlöst och bara massa grenar och rötter och sen lägger du led-puckar från ikea eller nån billig led-list på täckglaset. Kolla bryzells stugtråd....Asså inte för ljuset utan för inredningen som inspirerar!
      Senast redigerad av åheim; 04 February 2016, 21:39.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • WIJA
        • February 2016
        • 13

        #4
        Ja, hur trivs växterna med en så'n Jula strålkastare som Robot föreslår? Alger?
        Strålkastare LED | ANSLUT | Jula
        http://www.jula.se

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          strålkastare wow ja det vore nått... men priset på den var ju inte det jag ville ha... så den går fetbort...

          jag är faktiskt seriös... hur skall jag lösa detta ... köpa någons gamla begagnade kanske...

          nä jag vill ha växter men herr brynzell har annars fina kar diggar dom skarpt han tråd är mycket underhållande... men nu tänkte jag för mig hur löser man sådant här .. fiskarna vill ha någe annat än jag för växterna behöver ha mer lyse... har inget emot lysrören dock... hmm ja ja jag får väl hitte på nått själv då =P

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            billigast är nog att ta en slaktad industriarmutur....säg 2x18w....finns ofta i folks förråd....ring runt och hör....fixade två st här för en pava dåligt rötjut

            bygg en ramp med spillmaterial från lokala bygghandeln....måla med överbliven färg....

            och en jordfelsbrytare på det....

            lysrör....några Daylight industrirör på 6500 k (25 kr på biltema, 39 kr på hornbach)

            så....en hyfsad ramp.....växter växer om det inte är krävande saker...inte jättemycket....men funkar tills sparkontot har ett bättre saldo...


            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              jo sårå att så är det nog... jag måste skaffa täckglaset före ... ja ja vad vore en bal på slottet... =D får se hur det kan lösas ha is i magen å säga att det duger så länge , det är ju ialf inte mörklagt...

              Kommentar

              Arbetssätt...